royalty free images

Saturday, July 18, 2009

tujuan hidup

dah lama rasa x menulis sesuatu yang memerlukan penyelaman perasaan...haha ayat x boleh blah!.kalau anda pernah baca akusue1 yang ada di link di sebelah ni banyak post aku macam melayan perasaan je...hak3.

semenjak duduk di tempat baru ni banyak membuka mata dan minda aku.walau pun kadang2 tak sempat pun nak layan perasaan.melihat org di sekeliling tak tahu nak gmbarkan bagaimana perasaan.dikelilingi org yg bernasib baik dan kurang bernasib baik.dikelilingi org yg pelbagai taraf dan fahaman.dikelilingi oleh makanan yg sama tiap2 hari....haishhh...tp arini kakak L belanja aku sndwich kat subway...tenkiu kakak L...ehe.

bekerja dalam erti kata yg lebih dramatis mencari sesuap nasi demi mengalas kehidupan.bgaul dengan org yg kurang bernasib baik dan mendengar pengalaman yg dilalui mereka mmg benar2 buat aku bersyukur.tetapi bila terhimpit dengan situasi kejam dan rakus manusia sekarang yang begitu mengejar kebendaan, jiwa jadi sesak.apa tujuan hidup ini sebenarnya.kenapa manusia berlumba2 mencari kuasa dan harta sehingga sanggup menindas? kekal kah kuasa yg dimiliki? kekalkah harta yg berlambak2 itu?bahagiakah jiwa mereka? tenangkah hati ? manusia mencipta peraturan yg kadang2 menyusahkan.peraturan yg rasa ingin benar di langgari.tapi manusia fitrahnya adalah mahu mematuhi...jadi manusia akan tetap menurut walau sebenarnya dia tpaksa menurut.ini lah kehidupan.manusia sesekali perlu memandang ke bawah...tidak boleh sentiasa mendonggak ke atas.jgn menghina atau memandang rendah pada org yg kurang bernasib baik.walaupun anda seorg bos anda perlu merasai apa yg org bwhan anda rasai dan lalui kerana org bwhan anda adalah seorang manusia.setiap manusia punya perasaan.harmoni...hidup secara harmoni.saling hormat menghormati.islam menekankan adab dan akhlak yg baik.kalau agama di jadikan landasan hidup, disertakan dalam setiap perlakuan dan pemahaman...pasti manusia akan sedar dunia ini hanya persinggahan.

aku pernah di tanya tentang fasa alam yg ada dlm kehidupan manusia, makhluk ciptaan Allah.ada 5 alam semuanya:
1. Alam Ruh
2.Alam Rahim
3.Alam Dunia
4.Alam Barzakh
5.Alam Akhirat

dan kita baru di fasa yg ke 3...tempat utk mencari sebnyk mana bekalan utk dihitung di alam barzakh dan menjadi penentuan di alam akhirat..Syurga atau Neraka.

kita bukan sahaja bekerja utk dunia...kita perlu bekerja utk akhirat...bekerja utk mencari pahala.luasnya makna bekerja itu sebenarnya.

kalau boleh pada siapa yg membaca post ini...boleh lah kiranya meninggalkan komen memberitahu apa makna kehidupan bagi diri anda.sekian terima kasih.ehe..

2 comments:

Anonymous said...

suciQalbuku

salam

renung2kan tafsir ayat 12 dlm sr.al-hujuraat

hai org2 yg briman,jauhilah kebnykkan dari prasangka,sesungguhnya sebagian prasangka itu adalah dosa & jgnlh kamu mncari2 kesalahan org lain & jgnlah sebahagian kamu menggunjing sebahagian yg lain.sukakah salah s'org dari antara kamu memakan daging saudaranya yg sdh mati?maka tentulah kamu merasa jijik kpdnya.dan brtaqwalah kpd Allah.sesungguhnya Allah Maha Penerima taubat lagi Maha penyayang.

----------------------------------

setiap manusia ada kelebihan,keistemewaan,kebaikan,keburukan & kelemahan.

matlamat hidup org2 yg briman & brtaqwa pd Allah adalah masuk syurga.

Anonymous said...

suciQalbuku

"ana u rid,anta tu rid,wallahu yaf'alumayurid"