royalty free images

Monday, December 28, 2009

cinta dan sayangku sesama manusia...dari sahabatku

aku saje paste kan email dari teman aku neh atas dua sebab;
1) aku takut terdelete email yang sangat bermakna neh
2) aku nak share hikmah yg ada dlm email neh
dan aku mengekalkan keaslian email ini tanpa perubahan sepotong ayat pun
terima kasih sahabat jiwa ku :)

*******************************************************************



CINTA DAN SAYANGKU SESAMA MANUSIA….BUAT SAHABATKU..
Assalamualaikum,
Salam sejahtera buat sahabat jiwaku..semoga warkah ku kali ini mampu mengubat rindu mu…
Sue,
Jam menunjukkan pukul 10mlm, hari khamis mlm jumaat…dan..teka…di mana aku sekarang?..hehehe..aku dirumah bondaku…sesampainya aku petang td di KLIA, ayahanda menjemputku dan kami terus menunaikn solat maghrib di masjid Klia…keletihan aku masih bersisa sue tapi aku rasa bahagia…pada aku ..kepulangan ke pangkuan keluarga adalah segala2nya…melihat wajah ayahanda,bonda serta adinda2 sekalian..melihat bilik aku yg masih berselerak dibuatnye adinda2ku, melihat monster hijau sulley yg sentiasa tersenyum lebar!..ah..cukup la tu…dunia ku sudah lengkap..
Bnyk sbnrnya yg aku hutang kat ko sue….maaf..kekangan waktu membataskan segala2nya…antara nikmat tuhan yg makin ditarik…waktu..perkara yg semakin lama semakin jauh dengan manusia…bukan mudah untuk menulis sue….menulis memerlukan komitmen dan konsentrasi..walaupon aku bukanla sehebat F.Tehrani, tp..harapanku biarla penulisan aku yg sekali sekala ni mampu memberi hikmah kepada yg membaca…
Ok..back to our topic…ape yg aku hutang sbnrnye?..ko ingt lg halaqah topic kasih sayang?..malam yg ko tertido…dan last2, aku yg tengok nye…aku harap aku dpt recall perkara2 penting2nye…Halaqah tu berkisarkan hari valentine..kekeliruan umat islam kite lagi2 muda mudi dengan sambutan hari valentine…sahabatku sue, sesungguhnye..kita sesame umat islam tiap2 hari adalah hari kasih sayang!..antara ko dan aku..tiap2 hari kita menyemai kasih dan sayang tu sue…kasih sayang sesame manusia…hablumminannas...kasih sayang sesame manusia tu sebenarnya adalah tali untuk kasih sayang Allah…
Ada 2 versi Hari Valentine ni sue…pertama, hari valentine ni disambut sempena meraikan dewi cinta pada zaman roman dulu kala…dan versi kedua, versi yg kite selalu dengar….meraikan paderi St Valentine yg beragama roman katolik yg dihukum bunuh kerana dia jatuh cinta dengan orang yg beraliran protestan. Hai….Subhanallah..bile aku pikir manusia2 jahiliah …sempitnya pemikiran…bile fitrah disalurkan pada jalan yang salah…
Antara hamba Allah yg diquote dlm halaqah episode tu..digambarkan betapa cintanya dia kepada Rabbul izzati…Rabia’tul adawiyah…seorang sufi allah…doa yg diceritakn menyebabkan aku bebetul terkesan…doa yg dia duk bace selama 30 tahun dan doa inila yg diulang2… Ya Allah, Jika aku menyembahMu kerana takut kepada NerakaMu, campakkanla aku ke nerakaMu…jika aku meyembahMu kerana dambakan syurgaMu, haramkanla syurgaMu untukku…tetapi jika aku menyembahMu kerana kecintaanku, perlihatkan keindahan wajahMu kepadaku…Berapa ramai antara kite yang mampu berdoa mcm tu sue?..hanya hamba2 yg betul2 diulit cinta Allah mampu berdoa begitu..moga2 kite tergolong antaranya…
Ada lagi beberapa perkara yg aku masih hutang sue…tp aku dh terasa nk syahid sebentar..aku sudah tak mampu membuka kelopak mataku…terasa lenguh sendi ku..huhu…
Aku ada misi besar pagi besok Insyaallah….semoga aku dipanjangkn umur dan diberi peluang lagi untuk munajat..kekuatan hati bergantung kepada pengabdian jiwa ku kepada yang Esa.Aku hanyalah insan yg sangat lemah dan serba kekurangan…
Oh ya..sue…esok 6 Mac adalah ulangtahun kelahiran ayahanda ku!...insan yg paling istimewa dalam hidupku…tulang belakangku… Antara insan yg membentuk peribadi ku..
2306-khamis-9 rabiulawal...

Tuesday, December 22, 2009

for you


harapan membuat hati menjadi berbunga-bunga
kegagalan memiliki harapan membuat hati tluka
tetapi jangan lupa
yang merealisasikan harapan bukannya kita
tapi Dia Yang Maha Berkuasa menjadi kan segala sesuatu
hanya Dia lebih Mengetahui apa yang terbaik
harapan yang mungkin penyebab kekecewaan kita hari ini
mungkin akan menjadi penyebab kebahagiaan kita pada masa hadapan

cheer up!

Wednesday, December 16, 2009

maxis broadband

"saya dapat rasa keikhlasan anda"
jazakillahukhaira jaza'
uhibbu anti ya ukhti kathiran!

Sunday, December 13, 2009

Allah Maha Besar

semalam aku bsama 3 org teman keluar berjalan2...dgn erti kata lain keluar bergumbira! haha. segala program telah di rancang...tapi lain pula yang di laksanakan...Allah Maha Besar! merancang utk ke aquaria tapi paginya plan bertukar ke sogo. merancang utk naik tren ke sogo tapi kami hanya naik bas metro dan menapak ke sogo. view yg indah sepanjang jalan kaki :D...errr tapi agak panaz aa...kol 11 weh. sampai di sogo aku bsama dan teman berpecah dgn 2 teman yg len...mencari haluan masing2..ehe...kitorang nak g makan...yg dua lagi nak g soppin. namun plan bertukar lagi....aku dan teman yg berstatus adik keluar dari sogo dan menuju ke maju junction. makan nasi sizzling yang best! Allah Maha Besar!. jalan2 di maju junction keluar ke pertama complex - reject shop- kembali ke maju junction...sempat ada drama sebak...maaf ek..adik!
selesai agenda di maju junction kami kembali ke sogo...window shopping. Allah Maha Besar. bertemu seseorg yg di minati di tempat public tidak termasuk dalam plan kitorang.teruje!walaupun banyak kali dah bertemu...tapi bagi adik dia baru kali ini pernah bertemu. haha...muka terkejut x hengat!..lepak sekejap bersama Miss H amik2 gmbo sedas due...kemudian kitorang menuju ke masjid jamek amik tren ke klcc...hasrat nak tgk wyg..tapi sbb org terlalu ramai dan dah agak petang kitorang x jadi menonton...lepak kinokuniya dan berjalan2 di taman klcc...nyaman...erk walaupun banyak view yg kurang nyaman. haishhh...(kena ada booth tok imam a jaga kat taman tu...mcm2).
tepat jam 6.30 kami keluar dari klcc...menuju ke cm....Allah Maha Besar...x dirancang lagi...kami naik bas yg sama dgn teman yg terpisah sejak pagi tadi...wahhhh...bagaimanakahh...tanpa segala perancangan...segalanya tetap berjalan lancar dan menggembirakan.

Allah Maha Besar. Segala percaturan di dunia adalah dalam kuasa Allah. Allah menetapkan segala sesuatu. tugas kita adalah utk berusaha melaksanakannya dan tidak berputus asa dengan takdir Allah. Siapa kita untuk mempersoalkan ketentuan Allah...kita seorang hamba yang mpunyai kekuatan dengan berdoa meminta pada Allah. Allah Maha Besar.

ya apa yang terjadi semalam adalah perkara yg menggembirakan...bagaimana pula dgn beban yg tergalas...beban yang x tahu jalan penyelesaiannya...bukan kah Allah itu Maha Besar...perkara yg berat bg kita adalah mudah bagi Allah...meminta padaNya petunjuk utk segala perjalanan hidup...Dunia dan isinya adalah milik Allah..bebanan dan dugaan tanda Allah sayang...Allahuakbar!

senyum


tiba2 rasa nak senyum lepas view gambar seorang teman

senyuman...membawa seribu makna...
amat sinonim dengan kebahagiaan...
tapi di saat ini aku tidak memerlukan senyuman kebahagiaan
tetapi...
senyuman ketabahan....

aku perlukan kekuatan :)

Friday, November 27, 2009

...suara hati

Segala yg kita lakukan x pernah lari dr Allah. Sama ada kita akan mengingatiNya atau tidak, menyedari kehadiranNya atau tidak, merasai kasih syg Nya atau tidak, kita yg akan rugi sebenarnya…kita mbiarkan diri kita jauh dr Allah sedangkan kebahagiaan hidup dunia akhirat itu adalah dengan beribadah kepada Allah. Ibadah yg tidak mencangkupi hal2 spt solat, puasa dan haji. Ibadah ini adalah segala yg kita lakukan hanya kerana Allah. Subhanallah!
Allah lbh dekat dr nadi leher kita sendiri…namun kita tidak pernah merinduiNya tulus lahir dr hati. Kenapa?
***
Diri kita sgt dekat pada Allah tapi kenapa kita terasa jauh? Allah yg jauh dr kita atau kita yg jauh dr Allah? Kenapa kita membenci Allah sdgkan Allah sentiasa bersama kita.membangkitkan rasa mcm2 yg mana rasa2 tersebut adlh milik Allah.astaghfirullahal’azim.
***
Dlm diri kita ada suara hati…manusia selalu keliru antara suara hati dan emosi. Suara hati adalah perkara yg menyebbkan emosi.cthnya sayang menyebbkan rindu. Suara hati sayang mencetuskan emosi rindu. Persoalannya dr mana dtgnya emosi tersebut. Kita merasa rindu. Rindu ibu rindu ayh rindu keluarga rindu sahabat…tapi pernahkah kita tny dr mana dtgnya rindu itu? Ya jwpnnya dr Allah. Allah yg mencetuskan rasa rindu. Jadi pada siapa kita rindu sebenarnya? Kita rindu pada Allah SWT. Pencipta kita! Jadi bagaimana mungkin kita menidakkan kewujudan Allah sedangkan dialah yg kita rindu selama ini. Kita rindu kekasih kita tetapi siapa yg mencipta rasa rindu? Allah! Jadi pada siapa kita rindu sebenarnya?
siapa yang kita rindu sebenarnya?.....sudah tentu jawapannya pada Sang Pencipta Rindu

cinta :D

10 Penyebab Dicintai Allah..

1. Membaca Al-Quran dengan meneliti da memahami makna dan tuntutannya.

2. Mendekatkan diri kepada Allah SWT dengan membanyakkan ibadah sunat setelah memelihara ibadah fardu.

3. Sentiasa berzikir kepada Allah SWT dalam apa jua keadaan dengan lidah dan hati dalam pelbagai amalan dan suasana.

4. Mengutamakan sesuatu yang disukai oleh Allah SWT keatas sesuatu yg disukai oleh hawa nafsu serta berusaha meningkatkan rasa cinta kepadaNYa walaupun menghadapi rintangan yg menyukarkan.

5. Mempelajari nama2 Allah SWT dan sifatNYa Yang Maha Sempurna dan menghayatinya.

6. Menyaksikan (meyakini) bahawa segala kebaikan dan nikmat samada yg zahir mahupun yg batil adalah semata-mata kurniaan Allah SWT.

7. Merasa hina dan rendah diri di dalam hati kepada Allah SWT.

8. Sering beribadat dan berkhalwat( bersendirian @ mengasingkan diri d tempat yg sunyi) serta bermunajat kepada Allah SWT di waktu rahmatNYa dekat dengan hamba yg beribada ketika itu ( waktu tahajud) khususnya di waktu akhir malam di samping membaca Al-Quran dengan lidah dan hati serta penuh adab dan kemudian mengakhiri khalwatnya dengan beristighfar dan bertaubat.

9. Banyak mendampingi orang2 (soleh) yg amat mencintai Allah SWT dan RasulNYa serta terbuka hatinya untuk menerima tunjuk ajar mereka sebagaimana memetik buah-buahan yang elok.

10. Menjauhi segala gejala yg boleh merosakkan hati seseorang daripada mengingati dan mentaati Allah SWT

Thursday, November 5, 2009

cerita sisi

kisah seorang ibu dan seorang anak. si ibu dan si anak duduk di kerusi di satu meja di sebuah cafe

pandangan dari sisi kiri

si anak mahu menyuap nasi ke si ibu...


pandangan dari sisi kanan

si ibu memandang si anak yang mahu menyuap nasi ke mulutnya


pandangan sisi depan

si anak marah2 ibunya yg tidak mbuka mulut ketika dia mahu menyuapkan nasi ke ibunya


****mulia sungguh perbuatannya yang mahu menyuapkan makan ke ibunya...tapi haruskah dia memarahi ibu nya sambil menjengilkan mata di khalayak...
****pasti terharu rasa ibunya mpunyai anak yang mahu melayannya ketika makan...tapi tergoreskah hatinya dengan herdikan si anak...


terus memandang sisi belakang

aishhh 2




lamenye x edit gmbo and post gmbo. haishhhhh!

aishhh

dah lame x melukih!!!

Wednesday, November 4, 2009

heh

dah lame gile x menaip...time kasih ke kak leen sbb bawak broadband..bleh gak curik2 men tenet.muahahahaha...bulan 10 ni agak gile sket...macam2 yg wat otak jadi senget...berjaya jugak melepasi akhirnya...melangkah ke bulan 11 bermaksud dah hmpir 2 bulan x balik kampung...haishhhh kalau dulu x payah nak piki2 balik kg neh...mmg ari2 kat umah...balik keje terus balik umah...xde kona2 pegi mane...mandi mkn solat pastu dok tconggok depan tv smpai kol 12. pastu tido...haha..betapa aku merindui kehidupan yang lalu.namun yang pasti itu sudah menjadi kenangan...hal sekarang yang harus dihadapi.chaiyok2!

hargai apa yang ada dihadapan mata
bila sampai masa untuk ia pergi
ia pasti pergi
dan yang tinggal hanya kenangan
biarlah kenangan itu menjadi
kenangan yang indah...(^_^)v

:l

nak balik kampung! lambat nye raye haji.haishhhh!

Saturday, October 3, 2009

snyap sunyi sepi

senyap
rasa hanya angin yang berbisik
sunyi
rasa sendiri tanpa siapa2 di sisi
sepi
rasa lara di hati

senyap sunyi sepi
itu indah
bila sentiasa ingat Allah

kala senyap kala sunyi kala sepi
rasa pada hati
hanya aada Allah
lara hilang di ganti dengan indah

:akusue

taip n3 dr pc k ira

lokasi: library uia
masa: 4.40pm

skang tgh dgr asma' ul husna....wuhu...rindunya suasana begini!

hari ni pergi belaye kat umah aiza. openhouse. laksa fireball yg sedap bisa melelehkan air lio..perghhhhh...nasi himpit ngn masak ayam x tau ape menu yg sngat mengiurkan mata yg memandang n bihun sup yg ada bola2 ikang yang menyelerakan.smlm open spital...mggu depan open opis lak...merata2 mkn free weh.haha.

dah balik dr umah aiza aku melepak skjap kat uia...menembak gmbo2 uia yg cantek2 blaka...haish di saat ini apa yg aku inginkan adalah sebijik laptop!...hua3...jadi sbb x da laptop utk aku transfer gmbo maka xde lah gmbonya....

masuk ke tempat yg penah jadi tempat aku menimba ilmu sgt2 lah menerujakan. segala memori bertamu. tersenyum sorg2. teringat kolej asma. teringat kulliyah ekonomi. teringat teman2 seperjuangan.haha.teringat azim, pipah, waida, shah, alin, ira, deeja, mid, qina, maya, yana.... =)...best nye masa dulu...keh3..tp masa melaluinye terase sgt2 tensen...haha.malah library adalah satu2nya tempat yg aku x suka pergi..haha....kenangan

Tuesday, September 22, 2009

3 bulan di serdang

hahaha n3 ke2..lamanye x memblog slalu sempat wat n3 secara pantas jek.haish. banyak senonye nak tulis tapi nak draft kan je pun x sempat.meh nak cite sket apa yang aku wat kat serdang.

dah masuk 3 bulan.8/10/09 kang masuk lah 3 bulan aku bekerja di serdang. walau pun baru 3 bulan tapi yang aku rasakan adalah seperti 3 tahun lamanya.muahahahahaha.segala2nya perlu di lakukan dengan pantas. perlu catch up hal2 kerja dengan pantas. perlu membuat segala keputusan dengan pantas.pantas2 belaka lah pendek kata.

baru 3 bulan tinggal di serdang, macam2 sudah terjadi.aku kehilangan ic, lesen dan atm kad. situasi yang tiba2 aku rasa macam aku nih org asing.haha.sehelai sepinggang.duit yang di tangan pun ilang jugak.nak kuokan duit xde atm kad.huwaaaaaaaaaaa.alhamdulillah ada fiza dan kakak aku untuk pinjamkan duit.ada ekin untuk bawa aku ke balai polis untuk wat repot dan ada nadia untuk teman aku menangis dalam surau opis aku sewaktu kejadian. sadis2..harap2 jangan kehilangan apa2 lagi.

baru 3 bulan tinggal di serdang, aku tpaksa pergi ke bazar ramadhan hanya dengan 3 ringgit.haha.ini pengalaman yg pasti xkan aku lupakan.aku terlupa bawa purse aku siangnye.jadi sebaik pulang dr opis nak g beli juadah bbuka...yang ada hanya 3 hengget.apa yang anda boleh beli dengan 3 hengget? nasi hayam pun 3 hengget setengah tau!haish.kalau beli murtabak, sure x kenyang sampai saho, nak beli loti john lak...huwaaa xkan nak makan loti je time bbuka..haha...siapa sangka di tgh2 kesbukan bazar ramadhan dengan juadah2 yang banyak2,berkaler2,comel2,cantek2 belaka,mengiurkan dan melelehkan air lio rupa2 nya wujud lagi nasi lemak sengget!haha..jd tanpa berpiki panjang terus aku beli nasi lemak itu yang seperti menunggu2 kedatangan aku.menyambut dengan bau daun pisang.perghhhhhhhhhh.lepas tu jalan2 lagi n aku beli air soya singgit...ada lagi bakinya...aku beli popia.dan malam itu aku berbuka dengan 2 jenis juadah dan satu jenis air.alhamdulillah sudah cukup mengenyangkan malah masih berbaki lagi sebijik popia yg masa beli totalnya 4 bijik dengan halge singgit! besar nilai nya 3 ringgit neh buat aku.alhamdulillah...rezeki Allah itu di mana2, pelbagai bentuk dan cara :)

3 bulan di serdang, 3 repot aku dah hasilkan.bulan june, july n august (tertaip dlm omputeh lak) hoho. buat repot yang lase macam nak muntah.ketas2 yg beterbangan.fail2 berselerakan.xcel yang lembab.jerit2an batin opis2mate yg separuh meroyan nak menyiapkan repot jugak.haish tekanan.tu belum campo time mase nak meeting.pekikan org2 yang nak check repot tu bila dgr lase nak hantok pale kan dinding!tapi alhmdulillah pejam celik pejam celik dan 3 bulan di hantui mende2 tu...macam dah lali pulak.

3 bulan di serdang, dah 2 umah sewa aku sewa.umah ptama ada kekurangan yang menyebabkan aku terpaksa mencari umah sewa lain.dah le mahai.haish!dalam mencari umah sewa faktor lokasi yang terpaksa menjadi faktor utama sbb aku ni x bape terer jalan n x suka sgt memandu.aku lbh suka public transpot dr memandu kete sendiri.muahahaha..betapa hampehnye haku! bukan senang nak cr umah sewa.last2 nye aku jupe umah dlm taman yang same.blakang umah aku jugak.jadi aku memilih untuk menyewa di situ. walaupun terpaksa menolak ajakkan kawan2 utk stay dgn diorg. terima kasih cik HS n cik Q. maafkan saya.hu

3 bulan di serdang, macam2 ragam dan perangai manusia di sekeliling aku yang mula terpamer.dulu mase mula2 x nampak..skang baru jelas dan nyata..siapa boleh dijadikan teman baik, siapa yang boleh jadi teman hai2 bai2 dan sape yang boleh jadi teman tp mesra..eh...haha...apa2 pun jgn bersangka buruk terhadap seseorg.pasti ada alasan2 nya seseorg itu bersikap sedemikian. terima lah seadanya.hoho.tapi penat jugak bila org yg berperangai yg hampeh itu adalah org di bawah anda.haishhhhhh.kena bnyk2 le bsabo.bw2 bsabo ye su!(mgkin org len pun tgh bsabo dgn perangai anda wahai su..muahahahaha)

3 bulan di serdang, baru sekali balik kg. dan laye ini adalah kali ke 2...haish...berterabur betul idup haku.haha

3 bulan di serdang, lokasi paling jauh aku memandu adalah teluk panglima garang di klang.perghhhhhhhhhhhhhh.tpaksa pergi setelah di paksa oleh bos aku yg msem.haish.smpai arini xdpt claim milleage lgi.huh!lokasi kedua paling jauh umah kakak aku kat kota damansara..hehe...semuanya ditemani fiza.haishhh...bila nak drive sorg2 neh....nak blaja drive ke cherassssss..huwaaaaaaaaaaa...nak g umah no 6! haha.

3 bulan di serdang...haish mcm x caye pun ade.haha.

ada bnyk lagi yg berlaku tp stakat ni yang ni je dapat aku recall...ada yg dpt recall tapi x leh taip...tapis2...muahahahahaha...apa2 pun...semoga anda sentiasa bahagia walau di mana jua anda berada (^ ^)v

ramadhan sudah berlalu

berlalu lah sudah ramadhan
sebulan berpuasa
tiba syawal kita rayakan
dengan rasa gembira

gembira beraya.gembira bergaya.gembira bertemu sanak saudara. ramadhan sudah ditinggalkan.semoga dipanjangkan umur untuk bertemu kembali ramadhan. insyaallah.

ramai memanggil bulan ramadhan sebagai bulan ibadah.kita perpuasa, solat terawikh, tadarus, solat malam dan pelbagai lagi ibadah yang tak pernah kita lakukan dalam bulan2 lain kita lakukan dalam bulan ramadhan.alhamdulillah. semoga amalan2 yang di latih diri untuk dilakukan di dlm bulan ramadhan ini diteruskan di dlm bulan2 lain kerana ibadah skopnya luas bukan sekadar solat dan puasa, sedekah dan sebagainya. bekerja dengan niat lillahitaala juga adalah ibadah.bekerja yang diniatkan kerana Allah itu pastinya secara automatik akan menwujudkan rasa ikhlas, jujur dan bersungguh2. hidup ini sebenarnya dipenuhi oleh ibadah. dan manusia diciptakan sebagai hamba dan khalifah Allah. kita tak kekal di dunia ini. beribadah lah selagi kita mampu.

biarlah gembira yang kita rasa...kita rasa sampai akhirat!

Friday, September 18, 2009

salam aidilfitri

buat semua
selamat hari raya aidilfitri
kullu 'am wa antum bi khair
(* *)v
mohon maaf zahir dan batin

Friday, September 4, 2009

post pantas

di penghujung2 detik asar...pertukaran ke maghrib.berakhirnya puasa utk hari ini.haishhhh...post pantas...7.11pm...nak tulis hape? haha...
jujur...ikhlas...susah benar mahu mengimplementasikan nya...ada sahaja dugaan nya...dan aku terima quote di bawah ini dari seorg adik

"apabila dasar sesuatu cita2 mulia, perjalanannya menjadi sukar dan memerlukan pengorbanan yang banyak"
Ya Allah berikanlah aku kekuatan dan permudahkan urusan ku ini.Amin.
(- -')

Saturday, August 22, 2009

demam

demam. untuk waktu sekarang pasti org disekeliling trauma bila mdgr kenalannya ada yang demam.H1N1.flu yang pemes buat masa kini. mask tiba2 jadi laris. mask yang kat opis aku neh pun aku tepiki jugak nak jual.buka biz mask.dan tadi melalui CM ada pakcik menjual mask.80 sen jeritnye.tak tahu lah aku sebungkus yg dipegangnya itu atau sekeping cuma 80 sen.mahal tuh!bleh wat duit raya.hahaha.

apa yg aku nak cite bukanlah H1N1.aku nak cite bahawasanya aku sedang demam.dah 2 hari dah.tapi alhmdulillah hari ni dah ok.dah bleh nek bas n lrt utk ke rumah kakak aku.cuma nya bila sakit2 mcm ni...agak sedih jugak rasa.nak solatnya, nak bpuasanya, agak lemah rasa tubuh badan.tapi semangat harus kuat.alhamdulillah hari pertama berlalu sudah.

jadi pada sesiapa yang sihat walafiat tu jgn smpai tggu sakit baru rasa nak beramal ibadah. dah sakit kang x larat nak wat hape2 pun.percayalah ckp aku yg sedang demam neh.haish!

semoga amal ibadah kita diterima Allah.Amiiiiiinnn.

Salam Ramdhan2

andai ramadhan kali ini ramadhan yang terakhir buat kita, adakah kita akan berpuasa hanya untuk berlapar dan dahaga?

andai terawikh kali ini adalah terawikh yang terakhir buat kita, adakah kita akan hanya duduk bergoyang kaki melayan kekenyangan perut selepas berbuka?

andai qiyammullail kali ini adalah qiyammullail yang terakhir buat kita, adakah kita akan masih tidur lena hingga terbit matahari pagi?

andai tadarus kali ini adalah tadarus yang terakhir buat kita, adakah kita akan masih memandang sepi Al-Quran yang terletak cantik di rak sahaja?

andai detik ini detik terakhir buat kita......sempat kah kita mengucap 2 kalimah syahadah dengan sempurna?

na'uzubillahi minza lik

Thursday, August 20, 2009

Salam Ramadhan

Ramadhan tiba lagi
Alhamdulillah Allah panjangkan umur
untuk kita merasai kehadiran Ramadhan kali ini
semoga segala amalan kita
di terima dan dipenuhi barakah
salam Ramadhan buat keluarga, saudara seislam dan sahabat handai.
jika ada tersalah kata dan tersalah laku maafkanlah saya insan yang penuh kelemahan dan kekurangan ini. titipkan secebis doa buat saya dalam doa kalian.
(^ ^)v

Bersyukurlah

Bersyukurlah kepada Allah kerana mengurniakan orang yang menyakiti kamu kerana dialah orang yang akan menabahkan hati kamu.

Bersyukurlah kepada Allah kerana mengadakan orang yang menipu kamu kerana dialah orang yang meningkatkan pengetahuan kamu.

Bersyukurlah kepada Allah kerana mengadakan orang yang tidak menghiraukan kamu kerana dialah orang yang memupuk sifat berdikari kamu.

Bersyukurlah kepada Allah kerana menciptakan orang yang menjatuhkan kamu kerana dialah orang yang memperhebatkan abiliti kamu.

Bersyukurlah kepada Allah kerana mengurniakan orang yang menyeksa kamu kerana dialah orang yang menguji kesabaran kamu.

Wednesday, July 22, 2009

hilang

18072009
ic
lesen kereta
atm card
....hilang...
20072009
dah g buat baru
haish!!!!!

Saturday, July 18, 2009

tujuan hidup

dah lama rasa x menulis sesuatu yang memerlukan penyelaman perasaan...haha ayat x boleh blah!.kalau anda pernah baca akusue1 yang ada di link di sebelah ni banyak post aku macam melayan perasaan je...hak3.

semenjak duduk di tempat baru ni banyak membuka mata dan minda aku.walau pun kadang2 tak sempat pun nak layan perasaan.melihat org di sekeliling tak tahu nak gmbarkan bagaimana perasaan.dikelilingi org yg bernasib baik dan kurang bernasib baik.dikelilingi org yg pelbagai taraf dan fahaman.dikelilingi oleh makanan yg sama tiap2 hari....haishhh...tp arini kakak L belanja aku sndwich kat subway...tenkiu kakak L...ehe.

bekerja dalam erti kata yg lebih dramatis mencari sesuap nasi demi mengalas kehidupan.bgaul dengan org yg kurang bernasib baik dan mendengar pengalaman yg dilalui mereka mmg benar2 buat aku bersyukur.tetapi bila terhimpit dengan situasi kejam dan rakus manusia sekarang yang begitu mengejar kebendaan, jiwa jadi sesak.apa tujuan hidup ini sebenarnya.kenapa manusia berlumba2 mencari kuasa dan harta sehingga sanggup menindas? kekal kah kuasa yg dimiliki? kekalkah harta yg berlambak2 itu?bahagiakah jiwa mereka? tenangkah hati ? manusia mencipta peraturan yg kadang2 menyusahkan.peraturan yg rasa ingin benar di langgari.tapi manusia fitrahnya adalah mahu mematuhi...jadi manusia akan tetap menurut walau sebenarnya dia tpaksa menurut.ini lah kehidupan.manusia sesekali perlu memandang ke bawah...tidak boleh sentiasa mendonggak ke atas.jgn menghina atau memandang rendah pada org yg kurang bernasib baik.walaupun anda seorg bos anda perlu merasai apa yg org bwhan anda rasai dan lalui kerana org bwhan anda adalah seorang manusia.setiap manusia punya perasaan.harmoni...hidup secara harmoni.saling hormat menghormati.islam menekankan adab dan akhlak yg baik.kalau agama di jadikan landasan hidup, disertakan dalam setiap perlakuan dan pemahaman...pasti manusia akan sedar dunia ini hanya persinggahan.

aku pernah di tanya tentang fasa alam yg ada dlm kehidupan manusia, makhluk ciptaan Allah.ada 5 alam semuanya:
1. Alam Ruh
2.Alam Rahim
3.Alam Dunia
4.Alam Barzakh
5.Alam Akhirat

dan kita baru di fasa yg ke 3...tempat utk mencari sebnyk mana bekalan utk dihitung di alam barzakh dan menjadi penentuan di alam akhirat..Syurga atau Neraka.

kita bukan sahaja bekerja utk dunia...kita perlu bekerja utk akhirat...bekerja utk mencari pahala.luasnya makna bekerja itu sebenarnya.

kalau boleh pada siapa yg membaca post ini...boleh lah kiranya meninggalkan komen memberitahu apa makna kehidupan bagi diri anda.sekian terima kasih.ehe..

Tuesday, July 7, 2009

sejenak cite sengal

si baju hijau sedang bertugassss! haha...teringat aku kat lagu nehhhh...kira bleh a ditujukan utk aku gak sbb unipom aku pun wane hijau.tapi bukan ttg lagu ini yg aku nak war2 kan...haha.
alkisahnye aku n opis mate nak g pasa malam...4 org sumenye termasuk aku...3 org baju ijau sorg pakai baju biasa.pegi sane nek kete aku...kancil..manual...akak neh slalu bawa auto.aku xnak drive jadi akak neh yg kena drive kete aku neh.nak2 lak kitorg kuo time peak.org tgh bpusu2 balik keja.maka jam lah ia.nak muntah darah gak la akak neh kena main2 ngn klac...yelah kete manual.smpai separuh jln dia dah mbebel2 sebb kaki dah saket...haha...nak jadi kan cite gilenye...smpai kat satu jln raye yg agak bukit la jugak...kitorg benti sbb trafik light. dgn rase yg nekad akak neh ajak tukau.aku kena pandu keta...dia dah x larat.masalahnye aku dok belakang dia...sebelah nye org len.so nak tak nak...kena kuo kete a.handbrake dah selamat di tarek! dgn sengalnye aku ngn akak tu kuo dari kete...dia ke belakang aku ke depan...haha...mate2 manusia dlm kete belakang tepi depan kiri kanan kete aku apa lagi mmg memandang ler...dah le baju ijau!sgt obvious! terang! nyata! dan jelas sekali!...haha...sengal.so dr traffic light tu aku la yg amik alih pemanduan...naseb slamat smpai dgn di pandu arah oleh akak yg dok depan sblah aku.last nye mase time balik akak yg dok depan sblh aku tu lak kena bawak kete...muahahahahaha....tapinye nasik kerabu kat pasa mlm tu best!

Friday, July 3, 2009

july 09

berakhirnya bulan june...dan alhamdulillah aku berjaya melaluinya...teruskan untuk bulan july :)
chaiyok2 sue! haish report report report!

senyum

v( ^_^) v

Tuesday, June 30, 2009

tulis je

sape kate cari makan aka bekerja itu senang? angkat jari kaki!!!! hua3...susah! sgt susah! memang bukan senang.

bila buleh nak balik kg neh! haishhh.ekceli bnyk mende nak tulih...time kat tempat yg xde tenet mcm2 aku tepiki nak tulih dlm blog...tapi bila dah depang komp sumenye ilang.muahahahaha.

kat sini xbanyak mende sengal berlaku. dah le nak tgk tv pun cam limited...dah lame jugak x tgk astro...sesekali balik umah kakak aku bleh a layan hbo...ngeh3...dan x lupa layan basuh baju.tumpang mesin basuh 9kg..hua3.

pagi2 dlm 7.30pg kuo koje...dlm 9.30mlm baru balik umah.sbnrnya idup agak berterabur. sume bende perlu masuk dlm kepala otak dlm satu mase..n nak kena digest time2 tu jugak.agak muntah darah a sebenonye. dan seperti biasa...keh3...air mate tergugur jua...chewahhhhh..tp xpe...air mata itu kekuatan! :)

yang pasti aku mesti mencurik mase utk balik kampung!mesti! >.< ohya aku nak cite ah cmne pengalaman kembali nek bas metro...haha...dulu masa tahun 2000 mmg bas metro adalah pengangkutan utama aku.then dah abeh study berakhir la zaman nek bas metro aku.pastu tahun 2006 aku kembali mgguna kan bas tersebut tp x lama...2 bulan pastu aku balik kg balik...dan skang..2009 aku kembali mggunakan bas metro...hua3...sgt lasat...lasat lasat...xdpat di gambarkan kelangsatannya...eh...kedahsyatannya...haha...mula2 ok lagi...bas tu lalu kawasan taman...cool lagi...elok2 je masuk jln hiway...mak kau...gile speed dah a lagu yg dipasang bisa mberi tekanan dijiwa...spjg pjalann lase nak gelak pun hade rase nak mjerit pun hade...turun2 dr bas tu rase penin skjap...keh3....jd sape2 rase nak nek roller coaster tanpa perlu pergi ke genting atau kemana2 taman tema yg ade di malaysia neh...sila lah anda nek bas metro.jgn lupe sediakan duit kecik ok. selamat beramal...

sok ari selasa...meneruskan perjalanan idup seperti biasa...semoga hari esok lebih baik dari hari ini....insyaallah

Tuesday, June 23, 2009

5 perkara

"biarpun xde kucing jangan tikus berlari-lari"
aku suka ayat bos aku neh..hua3...dalam maknenye

*************

keje kat spital neh buat aku terase sesuatu...teringat pada hadis Rasulullah s.a.w

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud :
" Rebutlah lima perkara sebelum datangnya lima perkara.
Pertama : masa sihat sebelum sakit.
Kedua : masa kaya sebelum datangnya masa sempit (miskin).
Ketiga : masa lapang sebelum tiba masa sibuk.
Keempat masa mudamu sebelum datang masa tua
Kelima masa hidup sebelum tiba masa mati."
(riwayat al-Hakim dan al-Baihaqi).

*********


Saturday, June 20, 2009

banyak muka

hakikatnye muka manusia ade satu
tapi wujud pula istilah manusia bermuka2
dan bila bertemu dgn manusia spesis ini
rase nak lempang je!
haha (* *)v

Sunday, June 14, 2009

post pantas

2 minggu lebih x buka tenet.ni pun mujur roommate hade broadband..bleh pinjam skejap.haha.sempat memblog.blum lunch lagik neh.dulu bleh a mak masak kan...skang...ehe...kena carik sendiri aaa.haish teringat pula kg halaman.

koje baru...dah rase cam polis lak...asik ronde kawasan je..xde pula selisih ngn doktor2 msem ;p apa yg best ade uniform...tpnye wane ijao..gile striking.haha. dulu tgk org g koje pakai uniform cam best je....tp rupe2nye mmg best pun sbb hari2 xyah piki nak pakai bj hape.

chaiyok2 utk aku! masih menunggu keputusan yg asik postponed je..jd sementara tu haruslah jd pekeje yg baik...aca aca faitin....haish..kena baca buku... :D

Wednesday, May 27, 2009

tanda tanya

kenapa anda perlu membuat pilihan sedangkan anda spesis yang sangat susah untuk membuat pilihan?
(aku rasa pelik ngn ayat aku sendiri..tapi xpe lah..)

Friday, May 22, 2009

semalam 21 May 2009

awal2 pagi sudah keluar rumah...nak tengok seseorg di MHI pun xsempat :D sampai awal di tempat kejadian.dah sampai2 tu kena pakai nametag.haha.dr 11pg smpai 2.30 ptg baru selesai.sambil tggu turn berbual2 dulu dgn org yg seangkatan di situ.ada jugak yg rupanya junior aku di uni dulu n ada sorg tu mbe se tuisyen.rase sedikit patriotik smlm sbb spjg masa cuba menghafal nama menteri dan teras yg terkandung dlm PIPP.sesi terakhir walau sempat wat babak menggigil (sabooo jelah!) aku bleh berbual dgn org yg berpangkat tuan di dlm bilik kejadian.dengan seikhlas hatinye mberi pndangan dan dgn seikhlas hati juga aku sengih mdgr sume jawapan dia.hua3.

selesai di situ agenda kedua bermain dalam kepale.informer mengatekan tiada tygn di Alor Star Mall yang mana agak bleh tahan sound system di situ.nak pergi time malam mesti xmemenuhi piawaian mak ayah aku. jadi aku memujuk pemandu yg ala2 F1 tu menukar arah ke Jitra. cdgn aku di persetujui sebulat suara.hua3.gembira hidup ini!



akhirnya dengan baju kurung ala2 ayu berwarna pink aku redah.masuk dan duduk dengan penuh berbunge di hati dan di baju (sbb baju aku pun berbunge2 gak).aku di seat tgh.sebelah kiri dan kanan aku ada 2 orang yg ada pertalian darah dengan ku.aku menonton dengan keluarga! syg nye x sempat balik tukau pakai tsirt yg khas dikeluarkan sempena SYURGA CINTA.haishhhhhh.



masih ingat n3 syurga cinta vs kiamat sudah dekat?haaaa cite ini sama sekali tidak sama dgn kiamat sudah dekat. dialog2 dlm filem ini bukan setakat dialog yg cikai2.ada sesetghnya benar2 menusuk kalbu.nak2 pula dilafazkan dr bibir cegu syuhadah.meleleh dengarrr.pada mulanya niat menonton adalah utk melihat pelakon wanita utama nya beraksi...tetapi sebaik sahaja filem ini bermula secara tidak langsungnya aku tertumpu pada jalan ceritanya.dalam erti kata lain, aku telah menonton filem, bukan nya menonton pelakon2nya.semuanya saling bergantung utk mjayakan filem tersebut.karakter2 dalam filem ini berpadu dan menjadi satu.masing2 ada kimia menyebabkan aku tidak nampak kelemahan atau kelebihan lakonan pelakon2nya,yang aku nampak adalah sebuah filem. paling aku tersentuh apabila irham membaca lafaz bismillah ketika mahu meneguk air yg haram di minum.subhanallah.Allah telah memberi hidayah dan panduan melalui Rasul2nya, melalui Al-Quran. Amalan2 baik kita yg diniatkan kerana Allah adalah ibadah.dan amalan2 baik ini lah yang akan mencegah kita kepada kemungkaran. penuh berharap agar sesiapa yg menonton filem ini akan terasa sesuatu di hujung cerita...terasa cinta.




"Syu..awak pernah bercinta?" "Pernah...cinta pada Allah, cinta pada Rasul, cinta pada keluarga, cinta pada teman2 dan yg paling penting cinta pada diri sendiri"
(baru tgk sekali, dialog xdpt di ingat dgn sempurna.p/s: k zeq tlg alter ayat ini...)


"kdg2 Allah sembunyikan matahari, didatangkan petir dan kilat, kita tertanya2 ke mana hilangnya matahari, rupa2nya Allah ingin memberi kita pelangi"
"andai seseorg itu hadir dalam hidup saya dan dia terpaksa meninggalkan saya krn sesuatu sebab..saya redha krn dia pernah membahagiakan saya.."

Monday, May 18, 2009

'0'

kay




oo




es




oo




en




gee

June 09

dan tiba-tiba aku rasa takut...haishhhhhh...kuat kan semangat aku untuk meredah bulan June

Friday, May 15, 2009

21 May 2009

buat pertama kali melepasi tanpa perlu membuat rayuan.berdebar?.mungkin.nervous?.memang.
tak sabar?.ada jugak la.sebab aku malas nak di hantui perkara ini.
Doakan yg terbaik.
selepas lama menanti...buat pertama kali....
ada 2 perkara dalam tarikh 21 May 2009
(^-^)v chaiyok2

Thursday, May 7, 2009

Peringatan buat wanita

Assalamualaikum,Sebagai peringatan untuk para wanita dipaparkan suatu peristiwa di suatu Eid, di mana seorang wakil telah dilantik dari kaum wanita untuk bertemu denganRasulullah SAW untuk meminta baginda SAW memberi ucapan khusus untuk kaum wanita. Baginda bersetuju dan menyuruh mereka berkumpul di Baabun Nisaa'. Setelah kaum wanita berkumpul, Bilal pergi memanggi lRasulullah SAW. Baginda pun pergi ke sana, dan memberis alam dan mberi tazkirah seperti berikut:
'Assalamu'alaikum, wahai kumpulan/kaum wanita. Wahaikaum wanita, aku lihat kamu ini lebih banyak dineraka".
Seorang wanita lalu bangun bertanya, 'Apakah yangmenyebabkan yang demikian? Adakah sebab kami ini kufur?'
Rasulullah SAW menjawab, 'Tidak. Bukan begitu. Tetapi ada 2 tabiat kamu yang tidak elok yang boleh menjerumuskan kamu ke dalam neraka:
1. Kamu banyak mengutuk/menyumpah
2. Kamu kufurkan kebaikan suami
'Kemudian baginda SAW mengingatkan supaya :
1. Banyak beristighfar
2. Banyak bersedekah
Keterangan:Yang dimaksudkan dengan mengutuk/menyumpah ialahseperti contoh di bawah:
Contoh 1 Katakan kita lama menunggu bas. Tetapi bas masih takkunjung tiba, akibat geram dan marah kita mungkinberkata, "Driver bus ni dah mampus agaknya."Perkataan mampus itu termasuk dalam erti katamenyumpah. Lisan wanita memang terlalu cepatmenyumpah. Kadang-kadang pakaian, perkakas rumah,hattasuami pun kena sumpah.
Contoh 2 Tengah memasak gas habis. Kita mungkin berkata "Celaka punya gas. Masa ni jugak nak habis."Yang dimaksudkan kufur di sini bukan kufur I'tiqad tetapi bererti tidak mengiktiraf Kebaikan di sini bermaksud tanggungjawab yang telah ditunaikan oleh suami.
Berkaitan dengan hal ini, Rasulullah pernah ditanyaoleh seorang suami yang kurang faham apa yangdimaksudkan dengan 'kufurkan kebaikan suami'.
Rasulullah SAW berkata,'Tidakkah pernah engkau jumpa,seorang isteri, jika seumur hidup engkau, engkauberbuat baik kepadanya, tetapi di suatu ketika,disebabkan dia tidak mendapat sesuatu yang diakehendaki, maka dia akan berkata,"Awak ini, saya taknampak satu pun kebaikan awak" (Terjemahan langsungdari Arab).
Dalam masyarakat kita kata-kata di atas mungkin bolehdikaitkan dengan perkataan seperti berikut: "Selama hidup dengan awak, apa yang saya dapat?".
Rasulullah SAW sambung lagi,'Mana-mana isteri yangberkata, "Awak ini, saya tak nampak satu pun kebaikanawak", maka akan gugur pahala-pahala amalannya.'
Saranan Rasulullah SAW yang seterusnya ialah menyuruhkaum wanita banyak beristighfar dan bersedekah, keranaia dapat menyelamatkan kita dari 2 perkara yang bolehmenjerumuskan kita ke dalam api neraka seperti yangdisebutkan tadi.
Fadhilat beristighfar:
a. Sabda Rasulullah SAW : 'Siapa yang melazimkan amalan istighfar 70 X sehari, dia tidak akan ditulissebagai orang yang lupa (nyanyuk).'Sebelum nyanyuk di hari tua, amalkan sejak muda-mudalagi. Rasulullah SAW menganjurkan kita beristighfar 70atau 100 kali sehari. Baginda sendiri melakukannyalebih dari 100 X sehari. Adalah diingatkan untukmencapai target ini, eloklah kita menjadualkan amalanzikir ini dalam amalan-amalan harian kita.
b .Sabda Rasulullah SAW : 'Siapa yang melazimkan amalan istighfar, akan dikeluarkan Allah dari sifat ham dan hazan. Sifat ham bererti gelisah yang tidak menentu yang sering melanda kaum wanita. Sifat hazan bererti berdukacita.
c. Istighfar juga memurahkan rezeki. Jangan dianggaprezeki itu hanya dalam bentuk wang ringgit atau hartabenda. Tetapi ia juga termasuk kesihatan, umur, kasihsayang dan anak-anak.
Sedekah
Sedekah tidak semestinya dalam bentuk wang ringgit.Sedekah juga termasuk:
1. Tuturkata/percakapan yang baik. Yang paling utamaialah terhadap keluarga sendiri. Ertinya tidakmenyakitkan hati. Inilah rahsianya bagaimana hendakmenambat hati suami.
Diriwayatkan, Saidatina Khadijah ra, isteri RasulullahSAW yang pertama, tidak pernah menyinggung hatiRasulullah walau sedikit pun. Sepanjang hayat bagindaSAW, hati baginda dipenuhi dengan Khadijah, sehinggasering menyebut nama beliau. Kadangkala hinggamenimbulkan perasaan cemburu di kalangan isteri-isteribaginda. Diriwayatkan juga, Jibril as setiap kaliselepas memberi wahyu kepada Rasulullah sebelum meminta diri, selalu mengirim salam kepada Khadijah. Suatu hari Rasulullah SAW telah bertanya beliau, dan jawab Jibril, "Khadijahlah satu-satunya perempuan yang Allah SWT berkenan tutur katanya".
2. Memberi salam.
3. Memaniskan wajah.
Juga terutamanya kepada ahli keluarga. Rasulullah SAWpernah bersabda, 'Kamu senyum sahaja pun sudah menjadi sedekah."
Terdapat juga suatu syair Arab yang berbunyi : "Nak buat baik, sangatlah mudah, Maniskan wajah, lembutkan lidah."
Maka setelah diberi peringatan oleh Rasulullah SAW marilah kita bertafakkur dan bermuhasabah diri-diri kita. Sekiranya terdapat sifat-sifat buruk yang boleh menjerumuskan kita ke dalam api neraka itu, maka eloklah kita mengubah sikap kita dari sekarang.
***sumber: email dr teman

Doa

~Tuhanku, Masukkanlah aku ke dalam pintu kebenaran dan keluarkanlah aku daripada pintu kebenaran; dan kurniakanlah kepadaku daripada Mu pembantu~
Amin Ya Rabbal'alamin

Tuesday, April 28, 2009

Syurga Cinta


Syurga Cinta vs kiamat sudah dekat.
kiamat sudah dekat filem indonesia yg aku rasa tersentuh bila menontonnya.tidak bkesempatan utk menonton di pawagam(di atas sbb keadaan pawagam yg xbest di daerah aku neh) jadi aku hanya menonton melalui cd.aku x tahu apa perasaan org yg menonton cerita itu di pawagam ketika azan dlm cerita itu berkumandang.namun cerita itu memaparkan kejahilan anak2 muda di era negara mengalami kemajuan dan kemodenan.

Syurga Cinta. pada mulanya aku mengklasifikasikan filem ini lbh kurang saja dgn filem kiamat sudah dekat. tapi pada dasarnya 2 filem ini pasti ada perbezaan nya walaupun asas ceritanya mungkin sama, iaitu mengenai kejahilan seorg manusia yg akhirnya diberi peluang oleh Allah utk mndpt hidayah melalui cinta. tetapi! kerana dek kewujudan heliza sebagai pelakon wanita utama dan ini juga lakonan heliza buat julung2 kalinya aku mberi fokus yg lebih pada filem ini.bias?! ah lantak aku lah! muahahaha.dan semalam di astro saluran ria 104 telah menayangkan di sebalik tabir pembikinan filem Syurga Cinta.akan aku tgk 8 juta kali ulang siarannya nanti.pasti!(erk...kalau astro tyg smpai 8 juta kali la). sedutan2 babak dalam filem itu dapat mmberi konklusi bg aku bahawasanya filem ini menarik utk tontonan.ada ilmu yg tersirat dan tersurat, amik yg baik2 saja ya.tetapinye...heheheh babak kesosialan si irham tu melampau2 jek...sekse2 sgt ppuan2 seksi dlm sesetgh babak dalam filem tuh.mgkin pengarah cuba menonjolkan tahap kesosialan si irham itu semaksima mgkin.tetapiii...bnyk sgt tetapi dlm n3 neh..hehe..yg penting heliza belakon best! walaupun cuma menatap wataknya di sebalik tabir...tapi babak gembiranya, babak sedih menangisnya, babak romantik nya (lase nak gelak sekejap) , dan yg penting babak comelnya...es ay bee ay arr...sememangnya pasti tidak mengecewakan...bnyk bintang2 utk heliza.
kiamat sudah dekat aku sudah bagi bintang2. tggu 21 mei ini pula utk bg bintang2 pada syurga cinta.

*****************************

irham menemui jalan islam bila bertemu cikgu syuhadah.hidayah buatnya.kembali ke dunia nyata...Allah bekerja dgn caraNya..kita tidak tahu apa yg ada di sebalik rencana Allah...dan Allah tidak pernah mberatkan hambaNya melainkan utk kebaikkan mereka. lihatlah pada diri sendiri, dan di situ kita akan jumpa Syurga Cinta Allah.Insyaallah.


Monday, April 27, 2009

tunggu teduh dulu


tunggu teduh dulu.hujan pasti berhenti.pelangi akan muncul.dan matahari akan mula menyinar.

kisah salsabila dan betik. setiap page dalam buku ni pasti ada perkataan betik. bnyk ilmu tentang betik telah dicatatkan dlm buku ini. sebelum ni aku xpenah amik perhatian pada betik...tapi selepas baca buku ni..aku rase macam nak mkn betik.haha.aku hanya baca page mula.kemudian buku ini aku peram smpai lepas 2 bulan.dan 2 hari lepas baru tdetik mahu baca semula.dan sangat menakjubkan...aku xbleh stop mbaca nye..kalau omputih ada cite titanic, indonesia ada ayat2 cinta, aku rase malaysia patut bangga dengan tunggu teduh dulu.kalau dulu first novel yg bjaya buat aku baca lagi dan lagi adalah ombak rindu, kemudian beralih pada trilogi tombiruo dan sekarang aku rasa novel yg terselit cerita cinta paling best penah aku baca adalah tunggu teduh dulu.dan yg pasti novel ini bukan tentang kisah cinta sepenuhnya.tunggu teduh dulu sebuah kisah tentang impian seorg wanita.membaca buku faisal tehrani ternyata x sama dengan mbaca novel2 biasa. ada sesuatu di situ.cuba lah baca sentuhannya...

p/s: buat teman sejiwe...tunggu kat depan pintu umah ko ek...kang aku pos..insyaallah =)

Friday, April 10, 2009

buat aku tersenyum


gmbo ni di ambil time raye haji aritu. ramai jugak budak2 datang kutip duit raya walaupun raya haji.dan gmbo ni jugak wat aku tersenyum.

2 biji buah epal

gambar hiasan


hari ni aku dapat 2 biji buah epal jenis fiji
be-sarrrrr
ada sorang auntie beri
sebab aku tolong buat satu kerja untuknya
aku ingat lagi masa dia mula2 datang
aku ingat dia mahu marah2 aku
suaranya satu ofis boleh dengar
punya a lemah lembut aku bcakap dengannya
dan hari ini dia datang lagi
tak lupa bawa 2 biji buah epal untuk aku
terima kasih auntie
walau kita tak sama bangsa
tapi kita rakyat malaysia
budi bahasa budaya kita
2 biji buah epal neh berjaya buat aku tersenyum
selepas satu mangkuk kasi sesak aku punya jiwa


Friday, April 3, 2009

sehari di uum

menuju puncak...eh menuju destinasi =p

dipaksa senyum..ish3

penin wooo pilih bunge yg santek dan murah =p

xdapat beli hamik gmbo pun jd lah =D

sebelum kasik kita bgaye duluuuu

santek....bunge

man of d day

kontrol2

alonggggg...ko kena usha gmbo neh...blurr..aku bjaye mggunakan skill ini

senyum2

pulang marilah pulang mari lah pulang bsame2...terus ujan...huuu

posing x hengat













Thursday, April 2, 2009

apa aku sedang fikir?

melalui penulisan blog, ada org kata dpt memaparkan karakter seseorang itu.benarkah? mungkin blog aku yg celaru dengan entry yang pelbagai tajuk ini menampakkan juga aku sebagai seorg yg keliru.benarkah? yg aku pasti karakter manusia itu berbeza2.tidak mudah untuk seseorang itu mengesan apa org lain fikir kerana ternyata itu di luar kuasa manusia. kecuali lah kalau org itu di anugerahkan kuasa psikik dan mungkin mendalami ilmu kasyaf ataupun mungkin memiliki deria yg ke 6. ditekankan lagi di sini...aku hanya kata mungkin..kerana secara kasarnya memang sukar untuk mengetahui isi hati dan fikiran seseorg itu.betapa uniknya manusia ciptaan Allah. Subhanallah. Batas2 yg kita miliki itulah menunjukkan sifat kita sebagai seorg hamba Allah.


apa hubungannya dengan gambar yg dipaparkan, tajuk dan ayat2 di atas? hubungannya...mudah saja...melalui gmbar tersebut aku yakin sesiapa yg membaca n3 ini akan tahu apa yg aku sedang fikirkan.ya aku sedang fikirkan menu spageti. secara kiasannya, manusia akan tahu seseorg tu sedang berfikir tentang apa jika tuan punya badan itu sendiri memberitahu secara sengaja atau tidak sengaja. tapi jika hanya dengan gambaran yang di berikan manusia tidak boleh membuat kesimpulan bahawa perkara yang diberitahu itu adalah yg berada di fikiran seseorg itu(kerana ceritanya mungkin di tokok tambah dan mungkin auta belaka)...sememangnya manusia cuma nampak perkara yg dia boleh nampak, perkara yang menggunakan logik akalnya. tapi pelik pula bila ada segelintir manusia yg percaya sangat2 dengan perkara tahyul. keliru kah aku? ya, aku keliru kerana aku tidak faham. anda faham?oh ya perkara ghaib sekali2 tidak sama dgn perkara tahyul. jangan disalahertikan pula.


ohhh aku rasa seperti aku sudah meng'complicated'kan entry ini...apa yg aku fikirkan ketika ini mmg hanya spageti.itu saja.titik.

apa matlamat anda?

dalam hidup perlu ada matlamat
dari situ kita akan tahu apa perlu kita buat
sayang sekali bagi sesiapa yang tidak dapat mengenalpasti apakah matlamat dirinya
tapi....mengapa perlu berputus asa
bila dengan izin Allah kita masih punya waktu untuk terus mencari
matlamat hidup
sebagai seorang hamba dan khalifahNya
p/s: pic credit to kak bi








Thursday, March 26, 2009

Suara Yang Di dengar Mayat

SUARA YANG DIDENGAR MAYAT

Yang Akan Ikut Mayat Adalah Tiga hal yaitu:
1. Keluarga
2. Hartanya
3. Amalnya

Ada Dua Yang Kembali Dan Satu akan Tinggal Bersamanya yaitu;
1. Keluarga dan Hartanya Akan Kembali
2. Sementara Amalnya Akan Tinggal Bersamanya.

Maka ketika Roh Meninggalkan Jasad...Terdengarlah Suara Dari Langit Memekik,

"Wahai Fulan Anak Si Fulan..

Apakah Kau Yang Telah Meninggalkan Dunia, Atau Dunia Yang Meninggalkanmu
Apakah Kau Yang Telah Menumpuk Harta Kekayaan, Atau Kekayaan Yang Telah Menumpukmu
Apakah Kau Yang Telah Menumpuk Dunia, Atau Dunia Yang Telah Menumpukmu
Apakah Kau Yang Telah Mengubur Dunia, Atau Dunia Yang Telah Menguburmu."

Ketika Mayat Tergeletak Akan Dimandikan....Terdengar Dari Langit Suara Memekik,

"Wahai Fulan Anak Si Fulan...

Mana Badanmu Yang Dahulunya Kuat, Mengapa Kini Te rkulai Lemah
Mana Lisanmu Yang Dahulunya Fasih, Mengapa Kini Bungkam Tak Bersuara
Mana Telingamu Yang Dahulunya Mendengar, Mengapa Kini Tuli Dari Seribu Bahasa
Mana Sahabat-Sahabatmu Yang Dahulunya Setia, Mengapa Kini Raib Tak Bersuara"
Ketika Mayat Siap Dikafan...Suara Dari Langit Terdengar Memekik,

"Wahai Fulan Anak Si Fulan

Berbahagialah Apabila Kau Bersahabat Dengan Ridha
Celakalah Apabila Kau Bersahabat Dengan Murka Allah

Wahai Fulan Anak Si Fulan...

Kini Kau Tengah Berada Dalam Sebuah Perjalanan Nun Jauh Tanpa Bekal
Kau Telah Keluar Dari Rumahmu Dan Tidak Akan Kembali Selamanya
Kini Kau Tengah Safar Pada Sebuah Tujuan Yang Penuh Pertanyaan."

Ketika MayatDiusung.... Terdengar Dari Langit Suara Memekik,

"Wahai Fulan Anak Si Fulan..

Berbahagialah Apabila Amalmu Adalah Kebajikan
Berbahagialah Apabila Matimu Diawali Tobat
Berbahagialah Apabila Hidupmu Penuh Dengan Taat."

Ketika Mayat Siap Dishalatkan....Terdengar Dari Langit Suara Memekik,

"Wahai Fulan Anak Si Fulan..

Setiap Pekerjaan Yang Kau Lakukan Kelak Kau Lihat Hasilnya Di Akhirat
Apabila Baik Maka Kau Akan Melihatnya Baik
Apabila Buruk, Kau Akan Melihatnya Buruk."
Ketika MayatDibaringkan Di Liang Lahat....terdengar Suara Memekik Dari Langit,

"Wahai Fulan Anak Si Fulan...

Apa Yang Telah Kau Siapkan Dari Rumahmu Yang Luas Di Dunia Untuk Kehidupan Yang Penuh Gelap Gulita Di Sini

Wahai Fulan Anak Si Fulan...

Dahulu Kau Tertawa, Kini Dalam Perutku Kau Menangis
Dahulu Kau Bergembira,Kini Dalam Perutku Kau Berduka
Dahulu Kau Bertutur Kata, Kini Dalam Perutku Kau Bungkam Seribu Bahasa."

Ketika SemuaManusia Meninggalkannya Sendirian....Allah Berkata Kepadanya,

"Wahai Hamba-Ku.....

Kini Kau Tinggal Seorang Diri
Tiada Teman Dan Tiada Kerabat
Di Sebuah Tempat Kecil, Sempit Dan Gelap..
Mereka Pergi Meninggalkanmu.. Seorang Diri
Padahal, Karena Mereka Kau Pernah LanggarPerintahku

Hari Ini,....
Akan Kutunjukan Kepadamu
Kasih Sayang-Ku
Yang Akan Takjub Seisi Alam
Aku Akan Menyayangimu
Lebih Dari Kasih Sayang Seorang Ibu Pada Anaknya".

Kepada Jiwa-Jiwa Yang Tenang Allah Berfirman,
"Wahai Jiwa Yang Tenang
Kembalilah Kepada Tuhanmu
Dengan Hati Yang Puas Lagi Diridhai-Nya
Maka Masuklah Ke Dalam Jamaah Hamba-Hamba-Ku
Dan Masuklah Ke Dalam Jannah-Ku"

sumber: email

(ToT)

~10 tahun~

Tuesday, March 24, 2009

saya telah di tag!!!

saya telah di tag oleh rubi sensei

Keep this going. Type out the sentence you end up with in the TITLE of your note and tag your friends.Have fun.

Pick the month you were born:
January——-I kicked
February——I loved
March——–I karate chopped
April———-I licked
May———-I jumped on
June———–I smelled
July———–I did the Macarena With
August——–I had lunch with
September—-I danced with
October——-I sang to
November—–I yelled at
December—–I ran over

Pick the day (number) you were born on:
1——-a birdbath
2——-a monster
3——-a phone
4——-a fork
5——-a snowman
6——-a gangster
7——-my mobile phone
8——-my dog
9——-my best friends’ boyfriend
10——-my neighbour
11——-my science teacher
12——-a banana
13——-a fireman
14——-a stuffed animal
15——-a goat
16——-a pickle
17——-your mom
18——-a spoon
19—— - a smurf
20——-a baseball bat
21——-a ninja
22——-Chuck Norris
23——-a noodle
24——-a squirrel
25——-a football player
26——-my sister
27——-my brother
28——-an iPod
29——-a surfer
30——-a homeless guy
31——-a llama

What is the last number of the year you were born:
1——— In my car
2———-On your car
3 ———– In a hole
4 ———– Under your bed
5 ———– Riding a Motorcycle
6 ——— sliding down a hill
7 ——— in an elevator
8———- at the dinner table
9 ——– In line at the bank
0 ——– in your bathroom

Pick the color of shirt you are wearing:
White———because I’m cool like that
Black———because that’s how I roll.
Pink———–because I’m NOT crazy.
Red———–because the voices told me to.
Blue———–because I’m sexy and I do what I want
Green———because I think I need some serious help.
Purple———because I’m AWESOME!
Gray———–because Big Bird said to and he’s my leader.
Yellow——–because someone offered me 1,000,000 dollars
Orange——–because my family thinks I’m stupid anyway.
Brown———because I can.
Other———-because I’m a Ninja!

Now type out the sentence you made, write ‘em in my comment box and also as the TITLE line and tag your friends in the note!


I karate chopped a phone on your car because I'm a Ninja

keh3...amaran kepada sume...saya boleh meng karate chopped sebijik telefon di atas kereta anda pada bila2 masa sahaja...muahahahaha...kenapa? sbb saya NINJAAAA!

saya mahu tag:
1. along aka theconfused
2. pipah
3. wanie
4. nad

cukup lah empat ini sahaja....hua3....saya ninjaaaaa....haitt!

nota sains: pagi2 dah sengal...ish3

Friday, March 20, 2009

tak tahu nak letak tajuk hape!

post sblum ni bnyk tepek gmbo je...kenape? sbb nye...aku cuba nak berbicara melalui gmbo...setiap gmbo yg aku tepek ade ceritanya...tapi...heheh aku sorg je yg paham intepretasinya...tapi aku x kesah sbb ini blog aku.
membuat sesuatu keputusan bukannya mudah.nak2 lagi bila ada lbh dari satu pilihan.mana satu yang terbaik? hah itu yg kita tak tau.
menyerabutkan kepala hotak dgn kekeliruan.menyesakkan fikiran dgn berbagai2 pendapat.menyeksa jiwa utk memilih.maka wujudlah perkataan dilema.
sekiranya di lihat secara kasar...solusinya sgt mudah.tapi jika di lihat secara halus...bukan semudah yg diinginkan.setiap perkara harus di titikberatkan.tapi sebenarnya memikir secara keterlaluan adalah punca keserabutan.menyusahkan hidup...itu yg manusia suka lakukan.
sudah termaktub ajal, pertemuan dan rezeki itu di tetapkan Allah. diluar kawalan kita walau berusaha sedaya mungkin. dan sudah jadi resam manusia mmg lebih berbicara dari melakukannya. maka sia2 lah segala doa jika tak pernah berusaha.mengharapkan semua dtg bergolek saja.mana mungkin! tapi bila mula berusaha yg datang bertimpa2 adalah dugaan demi dugaan.kesabaran mula di uji. semangat mula kurang. di situ lah perlunya keyakinan. Allah itu ada...jd, jgn pernah lelah untuk tersenyum.titik.

aku...

~KUSUT~

Tuesday, March 17, 2009

(^_^)v bday wishes

Beih
Kak Ct
K Ngah Noorul
Kak Bi
Waida
Syima
Kak Zeq
Naz
Heli
Wanie (siap ade n3 spesel..tharu!)
Kak Ira
K Lady
Shazreen (he...shah)
Amin
Ariph
Fifa
Nad
Aiza
Angah Aiza
Along
Kak Huda
Gee
Geng Opis
Bro Jeng2
Mbe Fs
Mbe Fb
HELIZA (muahahahah)



and jericho?! (wah wah wahhhhh)



jazakumullahukhaira
semoga kalian sentiasa dalam keberkatan dan keredhaan Allah.






p/s: kalau ada yg tertinggal kang saye akan dabel check n update kemudian (^-^)v

Friday, March 13, 2009

hari ini

akhir atau mula
13/03/2009

kami

adik.aku.ayah.adik.mak.abang.kakak

Tuesday, March 10, 2009

mana satu aku suka?


kalau dulu masa zaman blaja rasa xsabar nak abis belajar.nak keje..kononnya.berangannn! skang bila dah keje...terasa pulak indahnye masa zaman belajar...seronoknya masa belajar...berangan lagik! kalau di tanya mana satu aku suka...jawapannya...macam dua2 je aku xsuka. rasa mahu kembali ke zaman aku bwh 7 tahun je...sbb aku xpenah masuk tadika...aku nak cuba try tgk rasa jadi budak tadika tu best ke tak.masih berangannn!

teruskan saja pandang ke hadapan...."dariiiiiiiiiiiiiii kiri cepat jalan!" kalau lah segala tindakan semudah kata2...

transformasi?


Syurga Cinta

New poster of Syurga Cinta...hak2...cantek2...compare to d previous one...

versi aku


ini lak poster versi aku...kah3...post selari pasal Syurga Cinta secara berturut2....nantikan kemunculannya di pawagam!

***lagu doa dalam lagu heliza & mawi berjaya bolos ke semi final juara lagu...tahniah2...semoga terus ke bintang!!!...eh...terus ke final juara lagu 08...(*_*)/

versi ada kaler

curik dari SG's blog....muahahaha...di jangka akan di tayangkan pada bulan disember...pada peminat heliza,peminat awal,peminat hadziq,peminat aku..erk...keh3 atau pade yg tak minat sape2 pun...menabung lah dari sekarang utk mbeli tiket wayang untuk menonton filem ini di pawagam2 yg berdekatan mengikut citarasa anda! jgn lupa simpankan wang utk popcorn dah air iced lemon tea hokey!

aku "akan tunggu"

pada tanggal 1 oct 2008 iyaitu petang hari raye pertama bersamaan dgn pukul 4 lebih waktu malaysia aku lepak2 kat bilik...dah penat wempitz raye n layan tetamu bagai aku ingat nak tdo jap.sblum tdo aku layan sokabo niat dihati nak tgk menu utama cenel2 tivi malam tu...skali tjumpa poster iklan movie yg tak berkaler seperti di atas.malangnye xde tulis tarikh tayangan...yg ade cuma "akan datang"...takpe..aku "akan tunggu"...hak2.

Monday, March 2, 2009

???!

siapa?! siapa si bedebah itu?! heyyyyy 'mangkuk'...sampai hati kau 'mangkuk'...kau x ingat kah Allah itu ada! Allah itu Maha Mengetahui, Maha Berkuasa, Maha Segalanya...kau tunggu 'mangkuk'...ada hari kita hitung semuanya...kau jangan menyesal time tu 'mangkuk'.

bengong kau 'mangkuk'! manyak sangat tengok cite niyang rapek ko pun jadi hampeh mcm anak betong.ntah ju-on pun baik sket dari kau.

Friday, February 27, 2009

power puff gul =p

hoho...kali ke dua aku taip...sengal aje...sume yg aku taip tadi ilang...urghhhhh...mengimbau kembali zaman matrik...yg paling aku ingat adalah aktiviti aku dgn yana dan maya. aku kenal maya n yana di sem akhir di matrik...tahun 2001...dan sememangnya citarasa aku dgn yana n maya same. yana n maya sebilik. aku nye x roommate same bilik ngn maya n yana...jadi aku yg memiliki sifat penziarah ni suke la pegi menziarah dan melepak milik pasha xroommate aku yg sebilik dgn yana n maya. yana n maya dua budak engin. kalau aku masuk bilik diorg je mesti diorg tgh study...bagus sgguh mereka berdua ini...yana lak mesti study ngn walkmannya...sifat ingin tahu yg mendalam buat aku tersangkut ngn lagu2 yg yana slalu layan itu...muahahaha...ayumi hamasaki!!! lagu jepun! aku x tahu yana pun suka nippon! so start dari situ bermula lah aktiviti kami. oh ya maya lebih bersifat lemah lembut compare dgn aku n yana tapi kadang2 dia bleh jadi lebih brutal dari aku dan yana..keh3..selain bersembang2 bmcm2 topik aku yana n maya mmg akan bangun awal2 pagi utk pegi chop bilik tv. yaaaaaa bilik tv itu kami yg punya...muahahahaa...mcm gengster plak...sperti biasa awal2 pagi jam 9 pagi xde sape kat bilik tv tu..cenel ntv7 jadi pilihan...cite ape? keh3 anime a ape lagi...samurai x! cardcapture sakura! kami mmg peminat setia dua anime ni...sempat berangan2 lagi...yg penting smpai sekarang aku dan yana berebut kenshin himura! tapi skang yana sudah lebih kepada ichigo walaupun kekasih jiwenya tetap jay chow...ish3...aku? haha...aku? aku suka bapak ichigo so bleh a aku jadi mak tiri yana kang bile dia kawen ngn ichigo (oh ya kami mmg suke masuk ke alam anime neh)...lain pula dgn maya...dia mmg suka anime..tapi dia x se penetik kami sampai berangan2 gitu...tapi aku masih ingat dia penetik dgn telenovela la usur padora...paulaaaa paulinaaa carlos danielll...keh3...oh ya mahallah yg kami duduk tu namenye...erk aku telah tlupe namanya...tp sblum di tukar kepada asrama perempuan asrama itu di duduki oleh pelajar lelaki...yg bestnya bangunan itu ada koridor yg luas dan lantai nya agak lincin..kitorg suka main sliding2 kat situ....sliding pakai hape? muahahaha pakai seliper jepun aaa...dan founder nye adalah maya...keh3...dan aku ingat lagi...penah aku wat keje tah hape2...sebaik saje keluar dari lift tingkat 2 aku terus wat sliding...keh3...dan aku gagal...tersungkur beb...aku perasan waktu itu lift blum tutup abis...malu weh...sbb ramai org dlm lift tu...dgn tanpa cedera aku bangun dan bjalan dgn selambanye menuju ke bilik yg aku nak pegi...keh3..
oh ya...kat matrik tu tiap2 ari rabu (betul ke rabu...lupe dah) ada pasar malam...hehe...kitorg mmg xkan penah terlpas utk pergi ke situ...membeli belah ape yg patut...lepas balik dari pasar malam lepak milik maya n yana makan2...dan yana n maya mmg lebih kuat makan dr aku...yana bleh makan dua hotdog dlm satu mase...satu mende yg aku masih kagum sampai skang...keh3...kenangan di matrikkk...cukup ah sampai sini...kang aku smbung mende yg aku taip mule2 tadi tapi ilang sblum aku sempat post....apedaaaa tenet nehhh...

Thursday, February 26, 2009

Menanti Di Alam Barzakh

Ku Merintih, Aku Menangis,
Ku Meratap, Aku Mengharap,
Ku Meminta Dihidupkan Semula,
Agar Dapat Kembali Ke Dunia Nyata,

Perjalanan Rohku,
Melengkapi Sebuah Kembara,
Singgah Di Rahim Bonda,
Sebelum Menjejak Ke Dunia,
Menanti Di Barzakh,
Sebelum Berangkat Ke Mahsyar,
Diperhitung Amalan,
Penentu Syurga Atau Sebaliknya,

Tanah Yang Basah Berwarna Merah,
Semerah Mawar Dan Jugak Rindu,
7 Langkah Pun Baru Berlalu,
Seusai Talkin Penanda Syahdu,
Tenang Dan Damai Di Pusaraku,
Nisan Batu Menjadi Tugu,
Namun Tak Siapa Pun Tahu Resah Penantianku,

Terbangkitnya Aku Dari Sebuah Kematian,
Seakan Ku Dengari,
Tangis Mereka Yang Ku Tinggalkan,
Kehidupan Disini Bukan Suatu Khayalan x2
Tetapi Ia Sebenar Kejadian x2

Kembali Oh Kembli,
Kembalilah Kedalam Diri,
Sendirian Sendiri,
Sendiri Bertemankan Sepi,
Hanya Kain Putih Yang Membaluti Tubuhku,
Terbujur Dan Kaku,
Jasad Terbujur Didalam Keranda Kayu,

Ajal Yang Datang Dibuka Pintu ,
Tiada Siapa Yang Memberi Tahu,
Tiada Siapa Pun Dapat Hindari,
Tiada Siapa Yang Terkecuali,
Lemah Jemari Nafas Terhenti,
Tidak Tergambar Sakitnya Mati,
Cukup sekali Jasadku Untuk Mengulangi,

Jantung Berdenyut Kencang,
Menantikan Malaikat Datang,
Mengigil Ketakutan Gelap Pekat Dipandangan,
Selama Ini Diceritakan x2
Kini Aku Merasakan x2
Dialam Barzakh Jasad Dikebumikan x2

Ku Merintih, Aku Menangis,
Ku Meratap, Aku Mengharap,
Ku Meminta Dihidupkan Semula,
Agar Dapat Kembali Ke Dunia Nyata,

Album : Halawatul Iman
Artist : Far East

Wednesday, February 25, 2009

hati...

"utk meningkatkan iman di hati, kita perlu banyak tadabbur kekuasaan Allah melalui keindahan ciptaan alam, haiwan, manusia dan apa saja yg diciptakanNya.

kita juga perlu sentiasa mengingati mati,bukan sekadar mengingati tapi turut mbuat persediaan utk menghadapinya.Sabda Rasulullah saw mafhumnya, 'org yg paling cerdik di sisi Allah adalah org yg paling banyak mengingati mati.'

penyakit utama hati adalah kelalaian atau ghoflah. penyakit ini mempunyai banyak simptom,antaranya bermalas2an, suka bersenang lenang, sudah berasa diri baik, tertipu dengan dunia dan sebagainya.ubat mujarab ialah segera bertaubat dan beristighfar serta reda dgn segala musibah yg menimpa." Asiah Yusra - Tautan Hati m/s 560-561

Tuesday, February 24, 2009

hanya kerana satu ringgit

haiya...kerana satu ringgit...nyaris si mamat motor ni kena langgar dengan aku. apekeheinye yeop wei?! nasib baik la aku tgh slow...sempat brek...mamat motor neh bleh brek bila dia nampak ade sekeping duit melayanggg di hadapan matanya. oi mamat motor aku pun nampak la duit tu...tapi aku xde la wat keje gile brek tetibe sbb nak g amik duit tu...x hengat kenderaan kat belakang ke? bleh wat muke x bersalah plak tu...kalau tak, tak pasal2 aje kau, motor kau...atau pun kete aku masuk spital...ish...hanya kerana satu ringgit (aku yakin nilai duit tu cume satu ringgit...sbb wane nye biru)...tapi kalau rm100 pun sanggup kah anda brek mgejut motor anda sedangkan belakang anda ada kereta semata2 untuk memungut wang tersebut?

pagi2 dah wat aku terkejut...ish mamat moto neh...


oh ya...dari kejadian di atas yg benar2 tjadi pagi tadi...buat aku terpiki...hmmmm...mmg org skang sanggup mati demi duit...dunniya oh dunniya...hmmm

Tuesday, February 17, 2009

Hadith 16

" Dari Abu Hurairah radiyallahu'anh, bahawasanya seorang lelaki telah berkata kepada Nabi sallallahu 'alayhi wa sallam: Berilah wasiat kepada aku. Sahut Nabi: Janganlah engkau marah. Kemudian ia mengulangi beberapa kali. Sabdanya: Jangan lah engkau marah." Diriwayatkan oleh Bukhari.

Rasulullah bersabda pada hadith yg lain:"Jauhilah kemarahan, kerana ia adalah bara api yang bernyala-nyala dalam hati anak Adam.Cubalah lihat bila salah seorg kamu dlm keadaan kemarahan, kedua matanya merah, urat lehernya kelihatan timbul.Apabila salah seorang berasa marah maka hendaklah ia berbaring atau duduk di atas bumi."

Dan pernah Rasulullah menerangkan:"Bahawa kemarahan itu dari syaitan. Dan sesungguhnya syaitan itu dijadikan dari api.Api hanya dapat dipadam dengan air.Apabila marah oleh seorg kamu maka hendaklah ia berwhuduk."


***sumber: Hadith 40

Monday, February 16, 2009

bismillahirrahmanirrahim

" Janganlah engkau berputus asa terhadap rahmat Allah" [Asy-Syura: 28]

Wednesday, February 11, 2009

luahan lolongan pekikan dalam hati =p

penat! penat! penat!
mencik! mencik! mencik!

aku melaung2kan pekikan itu dlm ati...dlm ati jelah...kalau kuat2 pun xde sape dgr...aku je dgr sensorg...kasi bingit saje...lagu tokti yg bkumandang pun sepatah haram dah tak paham...aku pun xto salah aku ke bkn salah aku...yang pasti aku penat dan mencik...penat sbb kena tawaf lagi seround...mencik sbb sebijik kete neh suke ati je masok lane sblh aku...dah tu lembab lak...akhirnya tragedi february blaku...huh...oh ya aku penah dah terlajak dulu...yg tu sbb moto lasenye..kali ni sbb kete lak..kang nak wat kuang ajo di jln raye takut aku xsempat bhari raye lak...takpelah...sesekali jauh guna jln sket(mcm selalu jek)...asalkan selamat sampai sudahlah...alhamdulillah...huwaaaaaaaaa...nak mencik jugak!vudus betol!

Monday, February 2, 2009

email buat aku...sue

"Salam alaiki,

Nukilan buat sahabat jiwaku sue,

Atas name kasih sayang sesame manusia, maka aku nukilkan email ni utk tatapan sahabatku, sahabat yg selame ni sentiasa setia bersamaku tanpa mengira jemu nye..

Sue,aku kirimkn satu bungkusan utk ko…kandungannye senaskah buku Penenang Jiwa, Pengubatan dan Rawatan terjemahan kitab Mukashaf Al-Qulub (Imam Al-Ghazali), sebuah novel tautan hati dan sehelai blouse kaler hijau..harapnye ko suke…

Sue, buku Imam Al-Ghazali tu bg aku kulitnye tak menarik langsung..tp buku tu la yg aku duk tatap bbrp hari ni, sbb dulu aku pnh pinjam dr seorang kawan..mula2 aku selak 2-3 helai ms..lame2 aku suke ngn isi nye!...last2 aku decide…ini la buku yg aku nk share ngn sahabatku..

Tentu ko tertanya…knape aku x nk tunggu befday ko..spt yg aku dh janji..sue, tiap2 hari pon befday kite sue…aku nk meraikan hari2 persahabatan kite selagi aku terdaya…selagi aku mampu….lg pon, kite tak penah tahu smpai bile kita diizinkn utk bersahabat…jd, bg aku..xde salahnye…aku nk share ngn ko sebnyk yg mungkin..semoga kite same2 dpt manfaat sue..semoga kite dpt terus bermujahadah dlm mencari cintaNya.

Sue, aku tak nk sinopsiskn buku tautan hati tu…buku yg aku kirimkn tu adalah buku yg aku dah bace…mmg sengaja aku kirimkn hak aku, sbb bg aku itu adalah lebih berkat klau kite bley share..selepas ni, terpulang kpd ko…kalu ko suke, ko bley simpan…kalu ko x suke pon, ko bley bg balik kat aku..aku sedikit pon x ambik hati..janji dpt di manfaatkan..hakikatnye buku tu sbnrnye bg aku kesedaran tntg ukhwah fillah..method2 dakwah dan tarbiyah… aku ttibe terpukul sue…ruginye aku selama ni..kerana perangai aku ni, aku x dpt manfaatkn ape yg Allah dh bg jalannye kt aku.. bertahun2 aku terlibat dlm proses tarbiyah..dibesarkn dlm suasana yg dh cukup sempurna bg aku…bile dh besar sket, start skolah menengah smpai akhir zmn uni aku, aku diberi peluang utk tarbiyahkn org..tp mende2 tu seolah2 tak lekat lame dengan aku…kkdg aku hanyut..lg2 dh zaman keje…terlalu bnyk fitnahnye…aku resah bile didesak ngn cinta lelaki…

aku kesal..Alhamdulillah Allah titipkn perasaan kesal tu.. mmg novel fiksyen, novel cinta..tp cinta nye adalah cinta kepada NYA…itu yg aku rase kelainan major pd penulis muda ni…dia mungkin tak sehebat F.Tehrani yg mmg terkenal arif dlm tajuk yg ditulisnye atau pon Habiburrahman yg sgt halus method dakwahnye…tp she is a unique kind..bagi aku la…

tebal buku tu sue…memerlukan mase utk membace…tp aku harap ko dpt isi intipati nye…tak bnyk pon sedikit..aku paham..kekangan mase mmbuat kn kite kurang concentrasi utk membaca…akhir kata..mari la kite saling memperingati…mari lah kite mencari redhaNya dan cintaNya!"


mgkin email ini agak peribadi antara aku dan teman ku ini...tapi ada ayat2 yg aku mahu kongsi...bkasih sayang kerana Allah...berteman kerana Allah...hidup ini hanya utk Allah....tarbiyah...pkataan temanku yg turut menyentuh dan meruntun jiwaku....itulah fungsinya manusia sebgai khalifah Allah di muka bumi yg serba pinjaman ini...sbgai hambaNya pada masa yg sama.....tapi manusia sering tewas...tewas dengan keindahan dunia...keindahan dunia...keindahan dunia milik Allah ini...dunia saja dah begini indah...betapa indah lagi Syurga Allah...bukankah itu yg patut ada di hati setiap manusia....ingin mati dalam keadaan yg diredhai Allah...andai esok hari terakhir bernafas di muka bumi ini...dan lusa sudah pasti tiada...kenapa hari ini masih berlengah.....AllahuAkbar..


p/s:aku blum terima bungkusan itu...andai tak sampai di tgn aku...huuuuu...terkilan skali...smoga bungkusan nya selamat aku terima...andai tidak....redha...ada hikmahnya...hmmmm

update: alhamdulillah dah dapat brg2nya...jazakillahukhaira ya ukhti..gembira memiliki

Wednesday, January 28, 2009

3 pkataan

...jauh...

...berubah...

...kekuatan...

Friday, January 23, 2009

Princess??!




Image hosted by Photobucket.com

Independent and adventurous. You don't want much; just to break out of the guilded cage society has put you in and experience life to the fullest. Following orders isn't really one of your strong points, and you would rather live a life of poverty than being forced into something that you hate.




****ekekeke...saja2 cuba2 dikala bosan...ok la tuuu! try le..he

Wednesday, January 14, 2009

Petition to the EU for Palestine

Tiada kata dapat menggambarkan kesengsaraan mahupun kesedihan yang mereka lalui. Sungguh, mungkin jika kita di sana, tidak mampu tertanggungkan. Selama lebih separuh abad, seksaan dan penderitaan diberikan sebagai ujian.(copy dr blog theconfused).


sila masuk sini

Petition to the EU for Palestine


sebar luaskan...tq.

Cikgu Syuhada


video

Filem yg aku nanti2kan di abad ini.hua3.Filem Syurga Cinta..sebuah filem terbitan MIG Production n arahan Ahmad Idham. aku amik video ni dr utube..lupe lak nak hilite kan link nye...papepun tenkiu pade pemilik yg meng'upload'kannya...dpt tgk trailer yg xsmpai 2 menet neh pun dah cukup membahagiakan.

dia lemah lembut
dia sopan santun
dia berpengetahuan
dia manusia yg ada perasaan
ada rasa duka
ada rasa marah
dan
ada rasa cinta
dia Cikgu Syunade eh..Cikgu Syuhada =p
bertemu dia dlm Syurga Cinta (21lMayl2009)


oh ya aku ada edit sket video ni...aku juz amik part yg ade heliza je n ada babak haziq yg mencuit hati =) layanzzzzz