royalty free images

Friday, November 27, 2009

...suara hati

Segala yg kita lakukan x pernah lari dr Allah. Sama ada kita akan mengingatiNya atau tidak, menyedari kehadiranNya atau tidak, merasai kasih syg Nya atau tidak, kita yg akan rugi sebenarnya…kita mbiarkan diri kita jauh dr Allah sedangkan kebahagiaan hidup dunia akhirat itu adalah dengan beribadah kepada Allah. Ibadah yg tidak mencangkupi hal2 spt solat, puasa dan haji. Ibadah ini adalah segala yg kita lakukan hanya kerana Allah. Subhanallah!
Allah lbh dekat dr nadi leher kita sendiri…namun kita tidak pernah merinduiNya tulus lahir dr hati. Kenapa?
***
Diri kita sgt dekat pada Allah tapi kenapa kita terasa jauh? Allah yg jauh dr kita atau kita yg jauh dr Allah? Kenapa kita membenci Allah sdgkan Allah sentiasa bersama kita.membangkitkan rasa mcm2 yg mana rasa2 tersebut adlh milik Allah.astaghfirullahal’azim.
***
Dlm diri kita ada suara hati…manusia selalu keliru antara suara hati dan emosi. Suara hati adalah perkara yg menyebbkan emosi.cthnya sayang menyebbkan rindu. Suara hati sayang mencetuskan emosi rindu. Persoalannya dr mana dtgnya emosi tersebut. Kita merasa rindu. Rindu ibu rindu ayh rindu keluarga rindu sahabat…tapi pernahkah kita tny dr mana dtgnya rindu itu? Ya jwpnnya dr Allah. Allah yg mencetuskan rasa rindu. Jadi pada siapa kita rindu sebenarnya? Kita rindu pada Allah SWT. Pencipta kita! Jadi bagaimana mungkin kita menidakkan kewujudan Allah sedangkan dialah yg kita rindu selama ini. Kita rindu kekasih kita tetapi siapa yg mencipta rasa rindu? Allah! Jadi pada siapa kita rindu sebenarnya?
siapa yang kita rindu sebenarnya?.....sudah tentu jawapannya pada Sang Pencipta Rindu

5 comments:

ABC_tarik said...
This comment has been removed by the author.
ABC_tarik said...

suke lah ayat last tu..

akusue said...

pengumuman pengumuman ayat last tu jawapan dari abc tarek sendiri...jawapan anda bagaimana? :)

ABC_tarik said...

uit sue.. men2 je la... aduhai...

Anonymous said...

suciQalbuku

salam sue...da last 2 entry sgt menyentuh & mngisfakan diri ini.setelah membaca buku La Tahzan...baru terasa tingkat iman aku ni msh d'bwh lagiii.

semoga Allah s.w.t akan mengekalkan & meninggikan k'imanan & ketaQwaan d'dlm hati sanubari ku hingga hari akhirat.