royalty free images

Sunday, January 3, 2010

2.38am

aku belum tido lagi! haha....sepatutnya aku dah tdo kol 1 tadi...tapi tersangkut kat fb sebentar. kemudian email kan gambo2 yang ditangkap tempoh hari pada seorang teman. dan skang baru lepas view blog sendiri. bace n3 yg lama2 balik. tanpa sedar hidup aku mmg banyak berubah. sekeliling sudah berubah. kenalan2 baru. suasana baru. aku mbaca n3 blog aku satu persatu. aku amati isinya. aku lihat tarikhnya. benarlah masa berlalu dgn cepat. catatan yang aku taip di blog ini sedikit sebanyak membantu aku mengingat kembali pengalaman2 yg penah aku lalui dan perasaan2 yg pernah singgah dlm diri aku. namun aku terfikir sesuatu....walau sebanyak mana perubahan disekeliling aku...adakah pemikiran dan sikap ku juga turut berubah? adakah aku menjadi lebih baik dari aku pada hari-hari yang sebelum ini? adakah aku telah berjaya berubah? kehadiran tahun baru selalu dijadikan landasan utk mbuka buku baru. masing2 berkejaran memikirkan azam baru bg menggantikan azam lama yg belum pasti terlaksana. tapi sekurg2nya mereka mempunyai azam dan matlamat. rugilah bagi mereka yg tak tahu dan tak ambil tahu hal apa yang mereka mahu laksanakan dalam hidup. penghujungnya sudah tentu hidup yang kosong. rasa yang sepi. sedangkan jawapan pada persoalan tentang azam dan matlamat itu sentiasa ada dihadapan mata. dan azam selalu berkait dgn perubahan sesuatu kepada sesuatu yg lebih baik. apa yg aku lalui sepanjang tahun 2009 bukan lah apa yang aku azamkan secara terperinci. dan aku bukan jugak jenis seorang yg menetapkan azam setiap tahun. bagi aku azam itu adalah perlu di tetapkan setiap hari, tak kisah pada waktu mana pun..sekilas terdetik di hati niat mahu melakukan sesuatu yang beroleh kebaikkan, maka itu lah azam. sekecil2 azam memerlukan usaha yg besar dan jati diri yg tinggi. masa tidak boleh di anjak. setiap kerdipan mata bermakna sedetik telah berlalu...dan setiap detik yang berlalu kita kdg2 tidak sedar ada perubahan yg telah berlaku. adakah aku masih mahu jadi aku yg dahulu atau aku yg baru sedangkan waktu aku sudah jauh berubah meninggalkan aku? dan aku masih di sini...belum tido dan melayan bunyik perut yg sedang lapo. haishhhh.

***masih belum terlambat untuk aku jalan terus dan mengejar semula apa yang aku tertinggal. yang penting aku masih punya azam untuk berubah kepada yg lebih baik. insyaallah....istiqamah.

No comments: