royalty free images

Friday, February 12, 2010

org kata aku....

"saya tahu awak dah mengalah"

"dr cara awak saya tahu awak dah mengalah"


menggeletar mendengar ayat tersebut ditujukan pada diri aku. cuba mengawal perasaan sebaik mungkin. cuba masih tersenyum walaupun pada waktu itu aku rasa mau melenting. mahu marah. namun aku cuba bertahan. dan setiap kata2 yang keluar dari mulut nya aku cuba telan. aku cuba fikir dan cuba renung ayatnya. ya memang...benar. itu kebenarannya. secara luaran nya memang kelihatan mengalah. tapi secara dasarnya aku sebenarnya buntu. aku tidak nampak jalan keluar.kabur. segala tindakan yang ambil, masalah nya masih tetap tidak selesai. malah bertambah rumit. dan hasilnya mberi tekanan buat diri aku sendiri. stress. stress. stress. itu yang rasa. secara tak langsung aku kelihatan seperti tidak kisah...mengalah. tapi itu bukan aku! semestinya bukan aku. cuma aku dalam tekanan.demotivated. dan sekarang, aku rasa nak berterima kasih pada org yang mengutarakan ayat tersebut dengan ikhlas pada aku. aku akan bjuang! pasti dan mesti! aku xkan mengalah! aku xkan mahu dengar lagi kata2 tekanan dalam diri aku. aku xnak mengikut perasaan buntu ku lagi. perasaan yang menyebabkan syaitan bermahajarela dalam hati aku. bersuka ria melihat aku lemah. memporak perandakan hati aku agar tidak yakin dengan pertolongan Allah. Allah Ya Fattah. Astaghfirullahal'azim.
Ya Allah jgn kau biarkan aku lemah...aminnnn

Wednesday, February 10, 2010

rindu

bnyk blog yg aku baca bercerita ttg bulan. bercerita dgn bulan. macam lagu yuna tu jugak...oh bulan! :D
jadi aku pun rasa nak mendonggak langit merenung bulan lah :)

skrip2 dlm filem penah ada cakap mcm ni

" kalau kau rindu aku, kau tenung lah bulan. sesungguhnya pada waktu itu kita sedang merenung bulan yg sama"

wahhh puitis...aku x ingat lah filem mana...tp kebanyakkan filem cintan cintun mmg ada ayat2 romantis camni..haihhh tetibe teringat megi cintan :D ahahahaha


__________________________________________________

bulan
andai ini rasa rindu
biarlah cahaya mu
memenuhi ruang hati ku
bulan
andai ini rasa rindu
biarlah angin malam
menusuk sejuk dalam kalbuku
bulan
andai ini rasa rindu
biarlah engkau turut direnung
seperti aku merenungmu
bulan
andai ini rasa rindu
biarlah rasa ini tetap
rindu dengan tulus dan mulus
kepada Tuhanku
bulan
andai ini rasa rindu
biarlah air mata ini mengalir

dengan penuh kesyukuran
pada Tuhanku
Allah Yang Maha Pencipta segala Keindahan

sesungguhnya rindu itu indah
bila Allah sentiasa ada dlm ingatan

:akusue


*** mak ayah dan keluarga, sahabat jiwa dan adik sejiwa...saya rindu anda

satu rindu


sila layanz video ini ;D

video

Monday, February 1, 2010

tanpa tajuk

sunnah...perbuatan, ucapan dan amalan Rasulullah.

malam mggu...aku tonton tnylah ustaz di tv9. topik menarik...berkenaan As Sunnah...ustaz nya , ustaz hassan din kalau x silap aku...ke ustaz harun din ntah...aku slalu tertukar dua ustaz ni..aishhh..

slh satu isi yg di utarakan ustaz tersebut yg buat aku terfikir sendiri. kita selalu mengaku percaya pada apa yg di bawa oleh Rasulullah. Mengikut sunnah Rasulullah. Rasulullah rasul dan nabi kita. tetapi....cara mkn kita, cara solat kita, adab kita, akhlak kita, cara pakai kita, pendek kata cara hidup kita di dunia ini, sekarang ini, adakah mengikut sunnah rasulullah?

kita mengaku sebagai umat Rasulullah, mengharapkan syafaatnya...tapi layakkah dengan keadaan diri yang lebih kan hak dunia dr hak akhirat ini?



Pesanan terakhir Rasulullah (Isi khutbah terakhir Rasulullah)

Ketika Rasulullah mengerjakan ibadah haji yang terakhir, maka pada 9 Zulhijjah tahun 10 hijarah di Lembah Uranah, Bukit Arafah, baginda menyampaikan khutbah terakhirnya di hadapan kaum Muslimin, di antara isi dari khutbah terakhir Rasulullah itu ialah:

"Wahai manusia, dengarlah baik-baik apa yang hendak kukatakan, Aku tidak mengetahui apakah aku dapat bertemu lagi dengan kamu semua selepas tahun ini. Oleh itu, dengarlah dengan teliti kata-kataku ini dan sampaikanlah ia kepada orang-orang yang tidak dapat hadir disini pada hari ini.
"Wahai manusia, sepertimana kamu menganggap bulan ini dan kota ini sebagai suci, anggaplah jiwa dan harta setiap orang Muslim sebagai amanah suci. Kembalikan harta yang diamanahkan kepada kamu kepada pemiliknya yang berhak. Janganlah kamu sakiti sesiapapun agar orang lain tidak menyakiti kamu lagi. Ingatlah bahawa sesungguhya kamu akan menemui Tuhan kamu dan Dia pasti membuat perhitungan di atas segala amalan kamu. Allah telah mengharamkan riba, oleh itu, segala urusan yang melibatkan riba dibatalkan mulai sekarang.
"Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar, maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikutinya dalam perkara-perkara kecil.
"Wahai manusia sebagaimana kamu mempunyai hak atas isteri kamu, mereka juga mempunyai hak ke atas kamu. Sekiranya mereka menyempurnakan hak mereka ke atas kamu, maka mereka juga berhak diberikan makan dan pakaian, dalam suasana kasih sayang. Layanilah wanita-wanita kamu dengan baik dan berlemah-lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman dan pembantu kamu yang setia. Dan hak kamu atas mereka ialah mereka sama sekali tidak boleh memasukkan orang yang kamu tidak sukai ke dalam rumah kamu dan dilarang melakukan zina.
"Wahai manusia, dengarlah bersungguh-sungguh kata-kataku ini, sembahlah Allah, dirikanlah solat lima waktu, berpuasalah di bulan Ramadhan, dan tunaikanlah zakat dari harta kekayaan kamu. Kerjakanlah ibadah haji sekiranya kamu mampu. Ketahuilah bahawa setiap Muslim adalah saudara kepada Muslim yang lain. Kamu semua adalah sama; tidak seorang pun yang lebih mulia dari yang lainnya kecuali dalam Taqwa dan beramal saleh.
"Ingatlah, bahawa kamu akan menghadap Allah pada suatu hari untuk dipertanggungjawabkan diatas segala apa yang telah kamu kerjakan. Oleh itu, awasilah agar jangan sekali-kali kamu terkeluar dari landasan kebenaran selepas ketiadaanku.
"Wahai manusia, tidak ada lagi Nabi atau Rasul yang akan datang selepasku dan tidak akan lahir agama baru. Oleh itu wahai manusia, nilailah dengan betul dan fahamilah kata-kataku yang telah aku sampaikan kepada kamu. Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya, nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah Al-Qur'an dan Sunnahku.
"Hendaklah orang-orang yang mendengar ucapanku, menyampaikan pula kepada orang lain. Semoga yang terakhir lebih memahami kata-kataku dari mereka yang terus mendengar dariku. Saksikanlah Ya Allah, bahawasanya telah aku sampaikan risalah-Mu kepada hamba-hamba-Mu."
sumber : link


dan di saat kewafatan Rasulullah SAW,

KETIKA SAKARATUL MAUT:

Seterusnya Rasulullah saw bersabda: "Beritahu kepadaku wahai Jibril, apakah yang telah disediakan Allah untukku di sisinya?"

Jibril pun menjawab: "Bahawasanya pintu-pintu langit telah dibuka, sedangkan malaikat-malaikat telah berbaris untuk menyambut rohmu."

Baginda saw bersabda: "Segala puji dan syukur bagi Tuhanku. Wahai Jibril, apa lagi yang telah disediakan Allah untukku?"

Jibril menjawab lagi: "Bahawasanya pintu-pintu Syurga telah dibuka, dan bidadari-bidadari telah berhias, sungai-sungai telah mengalir, dan buah-buahnya telah ranum, semuanya menanti kedatangan rohmu."

Baginda saw bersabda lagi: "Segala puji dan syukur untuk Tuhanku. Beritahu lagi wahai Jibril, apa lagi yang disediakan Allah untukku?"

Jibril menjawab: "Aku memberikan berita gembira untuk tuan. Tuanlah yang pertama-tama diizinkan sebagai pemberi syafaat pada hari kiamat nanti."

Kemudian Rasulullah saw bersabda: "Segala puji dan syukur aku panjatkan untuk Tuhanku. Wahai Jibril beritahu kepadaku lagi tentang khabar yang menggembirakan aku."

Jibril a.s. bertanya: "Wahai kekasih Allah, apa sebenarnya yang ingin tuan tanyakan?"

Rasulullah saw menjawab: "Tentang kegelisahanku. Apakah yang akan diperolehi oleh orang-orang yang membaca Al-Quran sesudahku? Apakah yang akan diperolehi orang-orang yang berpuasa pada bulan Ramadhan sesudahku? Apakah yang akan diperolehi orang-orang yang berziarah ke Baitul Haram sesudahku?"

Jibril menjawab: "Saya membawa khabar gembira untuk baginda. Sesungguhnya Allah telah berfirman: Aku telah mengharamkan Syurga bagi semua Nabi dan umat, sampai engkau dan umatmu memasukinya terlebih dahulu."

Maka berkatalah Rasulullah saw: "Sekarang, tenanglah hati dan perasaanku. Wahai Malaikat Maut dekatlah kepadaku."

Lalu Malaikat Maut pun mendekati Rasulullah saw.

Ali r.a. bertanya: "Wahai Rasulullah saw, siapakah yang akan memandikan baginda dan siapakah yang akan mengafaninya?"

Rasulullah menjawab: "Adapun yang memandikan aku adalah engkau wahai Ali, sedangkan Ibnu Abbas menyiramkan airnya dan Jibril akan membawa hanuth (minyak wangi) dari dalam Syurga."

Kemudian Malaikat Maut pun mulai mencabut nyawa Rasulullah saw. Ketika roh baginda sampai di pusat perut, baginda berkata: "Wahai Jibril, alangkah pedihnya maut."

Mendengar ucapan Rasulullah itu, Jibril a.s. memalingkan mukanya.

Lalu Rasulullah saw bertanya: "Wahai Jibril, apakah engkau tidak suka memandang mukaku?"

Jibril menjawab: "Wahai kekasih Allah, siapakah yang sanggup melihat muka baginda, sedangkan baginda sedang merasakan sakitnya maut?"

Akhirnya roh yang mulia itupun meninggalkan jasad Rasulullah saw.

sumber : link

tidak syg kah kita pada Rasul yg di saat kewafatannya masih risau akan umatnya?

"Ya Allah, kurniakanlah kesejahteraan dan keselamatan ke atas penghulu kami Nabi Muhammad dan ke atas keluarga serta sahabat2 baginda sekalian"



avatar

mula2 aku xnak tgk filem ni sbb utamanya adalah kerana makhluknye kaler biru dan bmuka pelik. tapi mggu lepas setelah xde cite apa yg nak di layan..aku dan mbe memilih utk menonton avatar. mbe aku ni dah masuk kali kedua menontonnya. perjalanan cerita yg dipenuhi realiti n fantasi. walaupun fantasi nya agak merapek2 tapi filem ni mpunyai mesej nya yg tersendiri. dan mesej yg aku dapat

"sayangi alam...alam dan anda saling mengimbangi"

di saat pokok besar cuba di tumbangkan dengan berdas2 tembakan dari jet2 pejuang di saat itu aku terasa sngt sebak (agak poyo statement neh..haha)..tapi itulah yg aku rasa. kerakusan manusia! manusia yg sepatutnya menjadi Khalifah di muka bumi ini patut menjaga kebajikan setiap makhluk yg menghuninya namun sikap tamak haloba, rakus, bangga, berkuasa menyebabkan segala ciri2 khalifah yang adil dan bertanggungjawab diabaikan. sehinggakan pokok yang x boleh melawan pun sanggup ditembak dgn menggila.dunia.dan akhirnya pokok besar itu tumbang ke bumi.terganggu lah ekosistem bumi. pernah menonton filem bee movie? cerita ttg lebah2 yang cuba memperjuangkan hak lebah2 sedunia.menghalang eksploitasi manusia terhadap madu2 yg dihasilkan oleh kaum2 lebah tersebut sehingga di bawa ke muka pengadilan..dan lebah2 tersebut telah menang dalam memperjuangkan hak mereka. tapi lebah2 ini terlupa yg alam ini saling berkait, saling memerlukan. bunga yg perlu melalui proses pendebungaan.dan salah satu agen nya adalah haiwan termasuk lebah itu sendiri.

ketika ekosistem bumi terganggu ketika itulah akan wujudnya ketidakseimbangan...dan bermula dari detik itu lah dari segi sainsnya banyak bencana alam yg akan berlaku.

jadi, sama2 lah kita menyayangi alam di sekeliling kita :)