royalty free images

Monday, January 2, 2012

apa yg jadi memang patut terjadi

apa yg jadi patut terjadi
(senyum)
tetiba aku terpiki..apa yg jadi pada kita ni mmg sepatutnya terjadi..
ada yang dengan sedar dan ada yang tanpa sedar
dan ada yang mungkin rasa best ada yang mungkin rasa tak best
dan bila yang terjadi itu tak best di situ lah bermulanya perasaan tidak mahu menerima..seboleh2nya mahu menolak tanpa mencuba..kenapa? sbb tak best...siapa mahu perkara yang tak best..
(senyum lagi)
tatapi sebenarnya...apa yang terjadi itu adalah mengikut kemampuan kita pada waktu itu..jadi...apa yang terjadi itu mmg sepatutnya terjadi..benar kan?
mungkin ada sesetgh tidak bersetuju...adakah patut terjadi kesusahan pada seseorg? miskin..patutkah dia miskin...dan siapa yang mahu jadi miskin...malah tidak ada yang minta dijadikan miskin..kalau berdoa mesti mahu dilapangkan rezeki..
hmmm...kenapa dengan miskin? salahkah menjadi miskin? adakah miskin itu cuma di ukur pada harta? miskinn??? miskin dunia...mmg di ukur dengan harta bagaimana kalau miskin jiwa?
jadi apa yang terjadi...adakah tidak patut terjadi?
(masih senyum)
apa yang terjadi tetap patut terjadi...Allah memberi izin untuk kita mengubah diri kita sendiri...Allah takkan mengubah nasib sesuatu kaum selagi kaum itu tidak mengubah nasibnya sendiri..jadi kalau tidak mahu miskin harta berusaha lah untuk menjadi kaya..kalau sudah habis berusaha tak kaya kaya jugak macam mana? benarkah tak kaya? bukankah kalau kita sabar banyak banyak kita sudah kaya jiwa..
malah
pelbagai lagi musibah yang kita rasakan tak patut terjadi. sampaikan kita tertanya2 kenapa sesuatu perkara itu harus terjadi. kenapa? yang kita tak mahu...itu yang selalu kita dapat...dan itu yang seringkali berlaku..
dan selalunya segala yang tidak memenuhi kehendak kita itu lah yang kita labelkan sebagai musibah, sebagai kesusahan..kenapa tidak dijadikan sebagai peluang? peluang memperbaiki diri agar jadi lebih baik..bila kita melihat dari sisi positif...nah waktu itu lah kita rasa apa yg kita hadapi itu memang patut terjadi..tak kira apa pun halangannya...pasti pasti mmg pasti kita tentu akan rasa bersyukur dgn apa yg terjadi pada waktu itu juga!

bersyukurlah, bersabarlah, redhalah...apa yang terjadi mmg patut terjadi...ambil sebagai peluang untuk kita menjadi lebih baik dan lebih dekat dengan Allah..

(senyum ya semua...sesungguhnya Allah ada bersama kita)

3 comments:

Lilly said...

senyum dan syyukur.... mudah dituturkan... tapi sangat susah dilaksanakan.. berdoalah, semoga kita kuatttt selalu

akusue said...

betul3...ehehe...tp kadang2 yang tu jugak lah yang kita mampu lakukan...2 3 menjak ni yang tu je lah keje aku...senyummmmm :D...ikhlas ke dak tu xtau lah..sobs

njammal said...

kebetulan smlm aku terbace dr blog saifulislam..satu statement dia yg buat aku tersenyum lebar..
mentertawakan takdir yg trjadi kkdgkala mampu menjadi penawar pd kesedihannya.. manusia2 yg hebat sekarang,adalah manusia2 yg telah melalui seribu satu ujian hidup..jom..kite teruskn cekal hati utk hari2 mendatang..mehnah yg Allah bg adalah utk mentarbiyahkn hidup kita.. :)