royalty free images

Tuesday, September 9, 2008

aku mahu dekat!

tadi pagi sempat layan mhi kat tv3 ada sesi tazkirah pendek bsama ngn ustazah rubiah hamzah(maaf kalau salah eja nama.he).tajuk dlm tazkirah tu mengejar duniawi tercicir ukhrawi.topik ni fokus pada bulan puasa ni senanya.bagaimana kebanyakan umat islam menyambut ramadhan dgn memikirkan hal dunia...ttg juadah bbuka,ttg baju raya..sume2nya persiapan yg berkaitan ngn puasa n raya lah dari segi jasad bukan dr segi rohani.manusia lebih mementingkan hal2 dunia drpd menghayati bulan ramadhan itu secara dasarnya.bulan ramadhan adalah bulan yg melatih manusia utk menjadi baik.dan sifat baik itu diteruskan untuk bulan2 seterusnya yg akhirnya sebati menjadi teras untuk gaya hidup kita sbg hamba Allah yg hidup di bumi hak Allah ini. malangnya bg sesetgh hanya bulan puasa penuh amalannya, baik kelakuannya sedangkan di bulan lain buruk perangainya, tak penuh ibadahnya. na'uzubillahiminzalik.

dan yg paling aku tertarik bila ustazah ni ckp...kita bpuasa kita solat terawikh tu rasa dekat tak dgn Allah.rasa tak Allah sedang melihat?...mcm mana nak dpt lailatulqadar kalau awal ramadhan dah ingat nak raya?(wahhhhh melekatttt... sebijik kena kat muka..huhu).

ruginya manusia bila mbuat sesuatu yg hanya bkaitan dgn jasad tidak disertakan dgn rohani.nikmat puasa nikmat solat terawikh...nikmat beribadah kepada Allah....nikmatnya....

Allah itu ada...jgn jauh dr Allah.Mahu dekat dgn Allah...mesti!

1 comment:

beh said...

hahaha tekene sebiji benjol kat pale den ;D
sblm pose pn da pk laye
aiyak cane mau dkt ngan Allah heeee