royalty free images

Monday, November 17, 2008

aku dan skolah

aku disuruh hapdate blog aku...di suruh? ke di paksa?hua2..as usual aku tau along jelez tgk blog aku besawang...kua3..so aku hapdate le dgn perasaan rela.time kasih along kerna suh aku hapdate blog ini.

oleh sebb bulan ni mcm bulan xm je...dak2 upsr pun baru tau result je so aku macam nak mgajak anda2 yg membaca mgenang semula kisah2 zaman persekolahan dahulu.chewah.

aku skolah rendah kat skm, alor setar....skm tu korg carik sendirik ah stnd 4 hape...hak2...aku xde masuk2 tadika neh...buang mase je..baik aku lepak2 kat umah smbel menonton tv dan mgacau mak ayah aku serta mencarik gaduh ngn adik aku...best2.dah cukup 7 tahun mak ayah aku ngato le aku skolah kat skm tu smpai la dajah 6.zaman aku upsr 4 sbjek je..sket je...sket2 pun xskor.alaah rilek a kan kan kan...baru upsr(ayat sedapkan ati sendiwi).tapi x skor2 aku pun...result aku a paling best antara kami adik bradik dan antara sepupu sepapat yg lain (wah te riak plak..kui3).umah aku ngn skm ni dekat bonar...kalau lunch hour bleh balik mkn kat umah sure2 aku x ngabihkan bogheh(beras) kat kantin skm tu..aku larik balik mkn kat umah je.tapi sbb aku budak yg baik dan mgikut peraturan.xde lah aku wat sume2 tu.so aku pegi n balik skolah jln kaki je.slalu nye jln ngn kakak aku a.mak aku kasi lintas jln pastu jln la aku ngn beg skolah yg time tu x bape berat lagi.he...teringat lak aku ada admire sorg cegu..ppuan...cegu laki x msem...buang karan je kalau admire..nak2 lak cegu ni cegu kelas aku...hua3...so kalau time ngaja tu best je aku pay attention...chewah...aku suka tgk muka dia yg ala2 artis industan..korg kenal x artis industan nama rekha?...ala dia heroin tahun 80an...cun wooo.haaa muka cegu tu sebijik cam rekha tu...hulamakk.titik utk skolah rendah.

aku skolah menengah lak kat mm alor setar aka mmas...skolah agame...he..masuk2 je cam dah jammed pale otak...hulamak weh...21 ke 23 sbjek tah...xbuley blahhh.mase time upsr 4 sbjek je pokus skali msuk tingkatan satu 21 sbjek...hamik kauuu...hehe...tapi alhamdulillah...kanak2 n anak2 remaja ni hati nye terang...nak2 pulak rmaje zaman 90-an xde terdedah ngn tenet n cite2 kat tv yg tah hape2 mcm skang neh..so dpt la aku carry foward sume sbjek2 tu ngn jaya nye...walaupun ada gak yg aku dpat merah...ekeke...rindu plak haku.aku cuba list down kan sbjek2nye. hadis,fekah,khat,sirah,b.arab,geog,khb,math,mutholaah,qawaid,tajuid,tauhid,bm,sejarah,pen.QnS,pen. syariah,nusus,nahu,...heh aku dah lupa...time pmr pun slain kena pokus utk pmr...kitorg still blaja subjek2 yg lain tu...kat skolah mmas ni ada usroh jugak...malas gile nak pegi usroh sbb nak kena tggu lepas skolah.usroh ni cam satu grup ada dlm 6 7 org atau lebih.wat bulatan face to face..ada sorg akan jadi naqibah..ha...time ni la kita bleh bincang masalah kita,ada tazkirah dan kadang2 ada game mguji minda dan presentation topik.wahhh rindu2..walaupun time laluinya sgt lah tak best.heheh.so aku lepak kat skolah ni smpai tingkatan 5..utk pmr kitorg amik 9 sbjek sbb xtra satu b.arab tggi.dr tingkatan 1-3 aku lepak kat putri.skolah aku ni..asing bgunan putra n putri...jarak dlm 500 meter cmtu.so bila tgkatan 4 aku g blaja kat putra lak...hehe sbb nye kat putri juz ada klas ekonomi je..n kat putra ada klas sains n prinsip akaun(aku n geng perintis utk klas p.akaun) sbb kelas sains n prinsip akaun ni campo putra n putri.kelas aku x ramai sgt lbh kurg dlm 40 org kalau x silap(stended cm kelas2 lain gak..haha).aku kawan ngn dak2 kelas aku ngn kelas seblah kelas aku aka kelas sains yg lagi sket bilangan nya dri kelas kitorg.ha time ni ingatkan bleh hepi2..sbb yelah dah abih pmr..spm lak lambat lagi...ghupenya ada xm beso jugak menanti kami sume..he smra..sijil menengah rendah agama...kalau x silap aku a...ini xm utk sbjek2 agama je cth mcm hadis,fekah,tauhid,tajwid..punya lah tgolek2 aku nak hapai sume2 sbjek ni...xsilap aku dlm 10 sbjek jugak..huhu..aku bukan budak asrama...aku berulang tiap2 ari dari rumah ke sekolah..so cara setadi aku sgt tidak boleh diikuti..he..aku setadi smbel menonton tv..sama kuat aku baca buku ngn bunyik tv..itula teman aku.tv...kaulah yg paling setiaa!dah abih smra tu..tingkatan 5 nye amik la spm..10 sbjek je..itu pun dah separuh tekanan rasenya.sbjek add math n akaun paling menghuru hara kan pale otak.huhu..aku badget kalau add math tu dpt 7 pun dah kira mcm a1 la bagi aku...he..tapi ari amik result spm nye tu lepas dpt2 xm je aku peluk tiang skolah...ekeke..kenape?ntah..rase cam nak peluk tiang je.tgk kawan2 dpt result lagi power dr aku.hak2.time amik result pmr aku juz nak tgk result bi aku je..sbb aku slh jwp essay...he begitu jugak utk spm...aku nak tgk mark sejarah je...tp hampeh...x sama ngn aku target pown.titik utk skolah menengah.

so secara keseluruhannya aku hanya belaja kat 2 skolah je.yg kedua2 skolah itu jaraknya dekat ngn umah aku.cuma yg skolah mmas tu kena naik bas.pagi2 buta kelam dah kena kuar tggu bas yg geduk2 bergeraknye.

sekali skala imbas kenangan lama best jugak...(^_^)

***zmn skolah adalah yg paling menyeronokkan.gagal dlm peperiksaan bukan titik akhir kehidupan.sebaliknya adalah jln mula utk kita terus ke hadapan.belajar kerana ilmu...ingat smpai matiiii(ayat keramat kalau time menghafal)keh3.all d best utk sume pelajar2 x kira yg masih di zaman persekolahan atau tidak...kita masih pelajar yg belajar utk hidup di bumi Allah.

3 comments:

Unknown said...

keh3.. nostalgia baii..

akusue said...

ye ye nostalgia...along...smlm aku lalu depan bgnan maahad yg cun tu...alahai..terkenang (^_^')

cIk pEnNa said...

betul..betul..betul..
zaman skolah zaman yg paling besh!;)